بلاگ

سیستم مستقل، هیترها و کوره های هوای گرم (بخش اول)

سیستم مستقل، هیترها و کوره های هوای گرم (بخش اول)

نویسنده: بهنام آسایش   |   دسته بندی: سیستم تهویه مطبوع   |   تاریخ انتشار: 14 فروردین 1401

هیترها و کوره‌های هوای گرم

سیستم‌های تولید هوای گرم از نظر چرخش هوا به دو گروه اجباری و طبیعی دسته‌بندی می‌شوند. در سیستم طبیعی، بنا بر اصل وزش گرمایی، هوا پس از گرم شدن به علت سبکی صعود کرده و پس از سرد شدن به طرف پایین حرکت می‌کند. از این رو در برخی کاربری‌ها که دارای سقف‌های بلند هستند و نیاز به گرماش منطقه‌ی کوچکی از یک فضای بزرگ است، کاربرد سیستم‌های تشعشعی می‌تواند بسیار مفید باشد.

بطور کلی در نبود یا ضعف عملکرد سیستم حرارت مرکزی ساختمان، انواع هیترها یا کوره‌های هوا گرم می‌توانند به عنوان تجهیزات تامین گرما، گرمایش مورد نیاز فروشگاه‌های بزرگ، نمایشگاه‌ها، مساجد، تعمیرگاه‌ها، سالن‌های خدمات صنعتی، سالن‌های تولیدی، مرغداری‌ها، گلخانه‌ها، سالن‌های کشت و پرورش قارچ، سالن‌های ورزشی، ویلاها، استخرها را به عهده بگیرند.

هیترها از نظر نوع سوخت مصرفی برای ایجاد گرمایش به انواع هیتر‌های گازی، هیترهای گازوئیل سوز، هیترهای دو گانه سوز، هیترهای کویل آبگرم، هیترهای برقی و حتی بخاری برقی کوچک و بزرگ تقسیم می‌شوند (هیتر‌های تابشی از انواع هیترگازی محسوب می‌گردند). برای تعیین ظرفیت هیتر یا کوره هوای گرم مورد نیاز سالن‌ها،در شرایط آب و هوایی مانند تهران معمولاً به ازاء هر متر مکعب از فضای سالن حدود ۴۰ کیلو کالری ظرفیت گرمایش (هر ساعت) در نظر گرفته می‌شود. لازم به ذکر است که ارزش حرارتي هر متر مکعب گاز طبيعي معادل 9200 کیلوکالری و ارزش حرارتي هر ليتر گازوئيل تقريبا معادل 8500 کیلوکالری می‌باشد.

در سیستم‌های گرمایشی می‌توان هوا را به دو روش مستقیم و غیرمستقیم گرم و توسط کانال‌کشی به نقاط مختلف ساختمان ارسال نمود. کوره هوای گرم تجهیزی برای گرم کردن هوا به روش مستقیم است. با توجه به امکان تامین هوای تازه و فیلتر نمودن هوای برگشتی، کوره‌های هوای گرم برای ساختمان‌هایی که نیاز به تعویض هوای زیادی هستند، بسیار مناسب هستند.

هیتر و کوره هوای گرم از نظر عملکرد به انواع فن دار، بدون فن و تابشی تقسیم می‌شوند. همچنین هیترها از نظر نحوه قرارگیری یا نصب نیز به سه گروه هیتر و کوره هوای گرم ایستاده، کابینتی و هیتر‌های تابشی تقسیم می‌شوند که هیترها و کوره هوای گرم ایستاده و کابینتی از نظر عملکرد تفاوت چندانی با هم ندارند و حتی می‌توان گفت که از لحاظ نحوه عملکرد بسیار شبیه یکدیگر عمل می‌کنند و تفاوت اصلی آنها در ظاهر و نحوه نصب آنها می‌باشد.

هیترهای تابشی که برمبنای گرمایش تابشی عمل می‌کنند و محل نصب آنها در زیر سقف سازه‌های بزرگ و یا فضاهای باز می‌باشد که از نظر کلی دارای تفاوت‌های عمده‌ای با کوره‌های هوای گرم می‌باشند

جزئیات یونیت هیتر دیواری با کویل آبگرم (برگرفته از نشریه 2-6-128)
جزئیات یونیت هیتر دیواری با کویل آبگرم (برگرفته از نشریه 2-6-128)
جزئیات یونیت هیتر سقفی با کویل آبگرم (برگرفته از نشریه 2-6-128)
جزئیات یونیت هیتر سقفی با کویل آبگرم (برگرفته از نشریه 2-6-128)

 

 

برچسب ها

  • هیتر
  • بویلر
  • کوره هوای گرم
  • کویل آب

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه شما

برای ثبت دیدگاه لطفا وارد وبسایت شوید.