بلاگ

تجهیزات مکمل حرارت  مشعل (بخش دوم)

تجهیزات مکمل حرارت مشعل (بخش دوم)

نویسنده: حامد مصلحی   |   دسته بندی: سیستم تهویه مطبوع   |   تاریخ انتشار: 26 فروردین 1401

چگونگی انتخاب مشعل

مهمترین مساله در انتخاب صحیح مشعل این است که برای سیستم‌های حرارتی مرکزی طراحی شده باشد و دارای شرایط ایمنی مناسب و راندمان بالا و میزان استاندارد گازهای آلاینده محیط زیست باشد. متاسفانه برخی مشعل‌های با مخروط شعله باز که مخصوص کوره‌های صنعتی یا آجرپزی با نرخ احتراق بالا و درجه حرارت بیش از ۶۰۰ درجه سانتیگراد و غیرقابل تنظیم می‌باشند، به صورت نا آگاهانه در بازار عرضه و در دیگهای حرارت مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرند که مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند.

شعله در دیگ‌های حرارت مرکزی بایستی در داخل کوره به طور موازی بوده و از تمرکز نوک شعله قوی روی بدنه دیگ اجتناب شود. تمرکز شعله روی قسمت خاصی از بدنه دیگ باعث می‌گردد که درجه حرارت آب در قسمت تمرکز شعله به مرحله جوش رسیده و بی کربناتها و نمکهای محلول در آب در این قسمت داغ به صورت کریستالهای سخت و فاقد شکل منظم روی این سطوح داغ رسوب کنند. تمرکز شعله در کانال عبور آب بتدریج مسیر عبور آب را تنگ و مسدود می کند. انسداد مسیر عبور آب در اثر تمرکز شعله مشعل در این قسمت، درجه حرارت را تا۱۰۰۰ درجه سانتیگراد بالا برده (به دلیل عدم انتقال حرارت کافی به آب) و باعث سرخ شدن پره، سوختن و تنش حرارتی و ترک دیگ می‌شود.

در مشعل‌هایی که امکان تنظیم شعله و سرعت آن، بطور موازی در داخل کوره دیگ وجود دارد، هوا و گازهای داغ از کانالهای پاس دو و سه عبور کرده و دیگ بطور یکنواخت گرم شده و از ایجاد نقطه داغ و رسوب مقطعی در دیگ جلوگیری می‌گردد و چنانچه به دلایل گفته شده در مطالب قبل، غلظت املاح محلول در سیکل بسته گرمایشی بالا نباشد، دیگ عمر طولانی خواهد داشت.

-  مشعل باید از نظر شکل شعله و نسبت هوا به سوخت قابل تنظیم باشد.

-  در مشعل‌های گازوئیلی قطر نازل گازوییل از سازنده مشعل و یا سرویس کار فنی آن سوال شود. زاویه نازل بسیار بستگی به طول دیگ دارد و استفاده از نازل ۶۰ درجه نیاز به تایید سازنده دیگ خواهد داشت.

-  شعله در طول و قطر نباید به هیچ نقطه از کوره دیگ برخورد نماید. طول شعله نباید از ۷۰ درصد طول کوره بیشتر شود. نسبت هوا به سوخت در دیگ‌ها به دلیل حفظ راندمان، بسیار مهم است و اکسیژن مازاد احتراق از ۳ درصد نباید بیشتر شود.

-  انتخاب ظرفیت بیشتر از ظرفیت پلاک دیگ بستگی به دو عامل ارتفاع از سطح دریا و راندمان مشعل دارد. لذا توصیه‌های برخی از افراد در انتخاب ۲۰ درصد کمتر یا بیشتر از ظرفیت را بدون توجه به عوامل گفته شده را نباید پذیرفت.

-  در مشعل‌های گازی، سیستم سوخت‌رسانی باید کامل، آب‌بندی و شامل شیر مخصوص گاز، فیلتر، گاورنر، شلنگ مطمئن و تا نخورده و صاف باشد و مشعل کاملا تراز نصب گردد.

راندمان مشعل

چون مقداری حرارت از راه دودکش به بیرون منتقل گردیده و یا کلیه مواد سوختی محترق نگردیده، لذا مقدار افت حرارتی در مشعل ها به صورت راندمان مشعل بیان می گردد. این راندمان در مشعل های مختلف بستگی به نوع سوخت مصرفی و ساخت آن دارد.

ارزش حرارتی سوخت

مقدار حرارتی که از احتراق کامل یک لیتر سوخت (مایع-گاز) و یا یک کیلوگرم سوخت جامد (جامد-مایع) بدست می آید را ارزش حرارتی آن سوخت می نامند و با حرف A نشان می دهند.

ظرفیت مشعل

 

 

برچسب ها

  • ظرفیت مشعل
  • مشعل اتمسفریک
  • مشعل دمنده دار
  • مشعل فن دار

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه شما

برای ثبت دیدگاه لطفا وارد وبسایت شوید.