بلاگ

انواع شیشه ها و کاربرد آن ها

انواع شیشه ها و کاربرد آن ها

نویسنده: faeghe rahnama   |   دسته بندی: مباحث اقلیمی   |   تاریخ انتشار: 31 خرداد 1398

استفاده از شیشه مناسب یکی از راهکارهای کنترل ورود اشعه خورشید به داخل ساختمان است.در ادامه با انواع شیشه ها آشنا می شوید :

1)شیشه تخت ساده :

برای تولید شیشه تخت یا فلوت، مواد خام با دقت وزن شده، مخلوط شده و سپس وارد کوره شده و در دمای 1500 درجه سانتی گراد ذوب می شودند، سپس شیشه ذوب شده از کوره وارد قالب نواری طویلی که دارای قلع ذوب شده است می شود شیشه بسیار چسبنده و قلع بسیار روان است و با هم مخلوط نشده و سطح تماس این دو ماده کاملا مسطح می ماند. وقتی شیشه به اندازه کافی سرد شد، آن را از قالب خارج کرده و شیشه در دماهای کنترل شده به تدریج تا دمای محیط سرد می شود.

2)شیشه رنگی 

این نوع شیشه، شیشه فلوت شفافی است که به آن دانه های رنگی ذوب شده افزوده می شود تا دارای رنگ و خواص ویژه جذب تشعشعات خورشیدی گردد. این ویژگی میزان نفوذ گرما به داخل ساختمان را کاهش می دهد.

3)شیشه دارای شبکه سیمی 

شیشه سیمی محصولی است که درآن مفتول تنیده شده در حین ساخت در میان شیشه جاداده شده است.دارای پایداری ومقاومت فشاری همانند شیشه های معمولی است اما در این نوع شیشه ها در هنگام شکستن مفتول تنیده شده تکه های شیشه را نگاه می دارد.

4) شیشه مشجر

شیشه مشجر (طرح دار)ترکیبی است از طرحهای مختلف برجسته. عمق و شکل طرح ها عامل اساسی تعیین کننده میزان و جهت بازتاب نور در این نوع شیشه است .شیشه طرح دار با مقدار کمی تفاوت نسبت به شیشه شفاف نور را ازخود عبور می دهد.

5)شیشه شن زنی شده (سندبلاست )

این شیشه ها به وسیله پاشیدن ماسه با سرعت بالا بر روی سطح شیشه تولید شده که باعث یک حالت نیمه شفاف روی سطح شیشه می شوند.

این شیشه ها علاوه بر کنترل تابش می توانند در بسیاری از کاربردهای طراحی  داخلی (درها، پرده ها، حمام، پارتیشن ها وپرده های داخلی، مبلمان و...) استفاده شوند .

6)شیشه خمیده 

برای فضاهای داخلی، ویترین ها، حمام ها، کابینت و قفسه ها استفاده می شوند .این شیشه ها در قالب های افقی با حرارت تدریجی و دمای تقریبی 600 درجه تولید می شوند.

7)شیشه حفاظت کننده در برابر اشعه ایکس :

این نوع شیشه کهربایی رنگ و شامل 70درصد اکسید سرب است که به طور قابل توجهی یونیزاسیون اشعه ایکس و گاما را کاهش می دهند .

8)شیشه اپال 

شیشه های اپال اساسا شیشه های غیر شفاف باظاهر چینی مانند هستند که در مقیاس میکروسکوپی دچار جدایش شده اند .آنها بیشتر به صورت ظروف آشپزخانه ای مقاوم در برابر شوک حرارتی کاربرد دارند و در مقادیر کمتر برای مقاصد صنعتی به کار می روند.

9)شیشه آب داده (حرارت دیده )

شیشه آب داده یا اصطلاحا سکوریت، با اعمال فرآیند حرارتی بر شیشه های معمولی تولید می شود .شیشه های سکوریت مقاومت بالایی در برابر ضربه، فشار وحرارت دارند.هنگام شکستن به قطعات بسیار ریزی تبدیل می شوند که از آسیب های بزرگ و جدی جلوگیری می کنند.

10)شیشه لعاب دار

شیشه لعاب دار، شیشه ای مقاوم شده به وسیله حرارت است که یک سطح آن، به طور کامل و یا بخشی از آن، با رنگ دانه های معدنی پوشیده شده است.این شیشه کنترل کننده اشعه های خورشیدی به منظور سایه اندازی نیز می باشد.

11)شیشه لایه دار 

شیشه لایه دار از ترکیب دو ورق شیشه یا بیشتر به همراه یک لایه داخلی پلاستیکی یا رزین تشکیل شده است.در صورت شکستن، لایه داخلی، قطعات خرد شیشه را با هم نگاه می دارد تا استحکام لازم را در محل عبور انسان فراهم آورد. شیشه لایه دار از ورود 99% پرتوهای مخرب خورشید پیش گیری کرده و باعث محافظت از مبلمان داخلی، ویترین ها و کالاهای تجاری در برابر اثرات مخرب UV می شود.

12)شیشه مقاوم در برابر آتش 

می توانند به دو دسته طبقه بندی شوند: الف ) شیشه مقاوم در برابر آتش که عبور دهنده و منتقل کننده گرما و نگاه دارنده گازهای مشتعل برای مدت زمان کوتاهیست اما  از انتقال گرما به طرف دیگر شیشه جلوگیری می کند ب) شیشه مقاوم و عایق در برابر آتش که ممانعت کننده گازهای مشتعل برای مدت زمان طولانی تریست که هم از انتقال شعله و دود جلوگیری می کند هم از انتقال گرما .

13)شیشه فتوولتاییک 

ترکیبی است از سلول های خورشیدی تا انرژی خورشید را به الکتریسیته تبدیل کنند. سلول های بین دو قاب شیشه جای گذاری  می شوند فضای بین دو قاب با رزین ویژه ای برای سلول های خورشیدی پر می شود.

14)شیشه خود تمیز شونده 

شیشه های تختی هستند که دارای پوشش کاتالیزور نوری (فتو کاتالیستی )بوده وتشکیل یک لایه بسیار کوچک میکروسکوپی روی سطح خارجی شیشه شفاف را می دهند.


15)  شیشه گرم شونده الکتریکی 

شیشه گرم شونده الکتریکی، برای هر شرایطی مناسب است، چه در جایی که رطوبت هوا بالاست و چه در جایی که اختلاف دما بین محیط داخل و خارج ممکن است منجر به میعان بخار آب بر روی شیشه شود .

16)شیشه انعکاسی 

این نوع شیشه، یک نوع شیشه تخت است با روکش فلزی که علاوه بر کاهش قابل توجه گرمای منتقل شده، باز از بین بردن دید از بیرون به درون، سطح قابل قبولی از محرمیت را نیز فراهم می کنند .

17)شیشه  ضد انعکاسی 

شیشه ضد انعکاس، شیشه تختی است با روکش دارای طراحی مخصوص که درصد بسیار کمی از نور را بازتاب می کند، این شیشه ها حداکثر شفافیت و وضوح بصری را ارایه داده و در تمام مدت اجازه دید مطلوب را از میان شیشه می دهند، وضوح دید، شیشه های ضد انعکاس را برای تمام کاربردهای شیشه شفاف مناسب می سازد .

18)شیشه چند جداره 

مهمترین ویژگی های شیشه دو جداره، کاهش هدر رفتن گرما، مصرف انرژی کمتر، شفافیت بیشتر به دلیل عدم ایجاد شبنم در قسمت گرمتر و امکان بهره مندی از فضاهای شیشه ای وسیع بدون نیاز به افزایش مصرف انرژی است .در شیشه های یک جداره به دلیل اختلاف درجه حرارت بین درون و بیرون اتاق، اغلب تقطیر رخ می دهد امادر مورد شیشه دو جداره، لایه هوایی بین دو لایه شیشه به راحتی سرد نشده وعمل تقطیر به آسانی رخ نمی دهد .

19)شیشه کم گسیل 

مهمترین عامل اتلاف انرژی گرمایی از ساختمان ها، فرار حرارت به روش تشعشعی است و بیشترین میزان فرار انرژی از یک ساختمان معمولی در زمستان از طریق پنجره های آن می باشد. بنابراین شیشه یکی از ضعیف ترین بخش های ساختمان از لحاظ تبادل حرارتی است .

شیشه کم گسیل، شیشه شفافی است که لایه میکروسکوپی غیر قابل رویتی از اکسید فلز در آن به کار رفته است .این لایه نور و گرمای خورشید را از خود به درون ساختمان عبور داده ودر عین حال مانع خروج گرما از درون اتاق به بیرون می شود و به میزان قابل توجهی هدر رفتن گرما را کاهش می دهد شیشه کم گسیل با کیفیت بالا افت حرارت در هنگام شب را بین 30 تا 40 درصد کاهش می دهد .

از آنجایی که گرما دارای انرژی حرکتی است، این شیشه در زمستان که داخل ساختمان گرمتر است مانع عبور آن به خارج شده و در تابستان که محیط بیرون گرمتر است مانع نفوذ آن به داخل ساختمان می شود .در نتیجه در مصرف انرژی صرفه جویی قابل توجهی ایجاد می گردد.

پوشش کم گسیل به طیف ناحیه فرو سرخ با طول موج بلند (بلندتر از 5 میکرون ) مربوط می شود که در آن ناحیه، سطوح در دمایی نزدیک به دمای اتاق تشعشع می کنند، بنابراین پوشش کم گسیل به گونه ای طراحی شده  که بازتابش فرو سرخ به طول موج بلند آن زیاد بوده ولی بازتابش گسترده مرئی آن کم است .


برچسب ها

  • شیشه کم گسیل LOW-E
  • شیشه فتوولتاییک PV
  • مصرف انرژی
  • بازتاب نور
  • شیشه چند جداره
  • شیشه لایه دار( لمینیت)
  • انعکاس نور
  • انتقال گرما
  • خورشید
  • سطح

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه شما

برای ثبت دیدگاه لطفا وارد وبسایت شوید.