بلاگ

انتقال حرارت جدارها

انتقال حرارت جدارها

نویسنده: حامد مصلحی   |   دسته بندی: مبانی تحلیل انرژی ساختمان   |   تاریخ انتشار: 02 اسفند 1397

انتقال حرارت در جداره غیر شفاف ساختمان به طور مستقیم از طریق رسانایی (Conduction) انجام می شود ولی در این انتقال حرارت، میزان تابش (Radiation) بر روی جداره و همرفت (Convection) هوای داخل و خارج جداره هم تاثیر گذار است.
انتقال حرارت جداره به همراه پارامترهای مربوطه به طور مثال مقاومت حرارتی لایه ها، میزان انرژی انتقالی و دمای دو طرف رو به صورت مدار الکترونیکی و پارامترهای مربوط به آن مانند جریان، مقاومت و ولتاژ می توان ترسیم کرد و قوانین و فرمولهای آنها را شبیه سازی کرد.

Q = ∆T/ R
Q: کل انرژی در حال تبادل در ثانیه [W]
∆T : اختلاف دمای هوای داخل و خارج [K]
R : مقاومت حرارتی کل [W/K]
در یک جداره ساده مقاومت حرارتی کل جداره برابر با جمع مقاومت حرارتی همه لایه های جداره (به علاوه مقاومت حرارتی همرفتی هوای داخل و خارج) است که به مثابه یک مدار سری است. مقاومت حرارتی هر یک از لایه ها تحت تاثیر دو پارامتر ضخامت لایه و ضریب رسانایی ماده تشکیل دهنده ماده می باشد. (برای یک متر مربع از دیوار)
برای محاسبه دمای هر کدام از سطوح لایه های جداره و استفاده از رابطه بخش یک و همینطور این بخش لازم است و محاسبه دیاگرام دمایی این سطوح برای مطالعه امکان میعان و شبنم و همینطور محل قرار گیری جداره مقاوم در برابر بخار آب لازم است.

R = R1+R2+R3+ ... +Rn [W/m2.k]
Rn = L / A.k
L= ضخامت لایه [m]
k = ضریب رسانایی [m.K/w]
A = سطح دیوار [m2]

برچسب ها

  • مقاومت حرارتی دیوار
  • ضریب انتقال حرارت دیوار
  • Conduction
  • Convection

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه شما

برای ثبت دیدگاه لطفا وارد وبسایت شوید.