M B
M B

ACHاداری

با سلام و احترام

عدد مناسب ACH برای یک اتاق اداری در ایران را از چه استانداردی میتوان استخراج کرد؟ایا این عدد را برای یک دفتر اداری در ایران داریم؟

 پاسخ 

سلام

ما یک تعداد تعویض هوا برای اتاق داریم و یک تعداد تعویض هوای تازه داریم

این اعداد از مبحث 14 و استاندارد اشره 62.1 قابل استخراج هست.

mabhas14.pdf

ANSI ASHRAE Standard 62.1-2016.pdf

وقتی گفته میشه تعداد دفعات تعویض هوا برای یک فضا باید مثلا ۸ باشه و از هوای برگشتی نباید استفاده بشه این دو مقدار یکسان میشن درسته؟ چون هر بار تعویض هوای اتاق به معنای تأمین هوای تازه هست؟

M B 4 سال پیش

 من طبق همین استاندارد حجم هوا بر حسب مترمکعب بر ثانیه بر متر مربع رو وارد کردم و بعد airflowrate رو به infiltration...وصل کردم تا خودش نفوذ هوارو محاسبه کنه.

تا اینجای کار درسته؟

آقای مهندس تبادکانی پاسخ بدند بهتره


M B 4 سال پیش

روش درسته ولی عدد infiltration زیاده 0.13 ... پیشنهاد خود کامپونت برای ساختمونی که نشتی داره 0.0006 هست بر اساس اشری .. 

M B 4 سال پیش

ممنون استاد

ببینید من منظورتون رو از نشتی ساختمان دقیقا متوجه نمیشم.

طبق مقررات ملی باید برای اتاق تعویض هوا در نظر گرفت.

شما فرمودید ۰.۱۳ زیاده.خب پس ۰.۳ اشتباه هست.

حالا طبق گفته شما به جای ۰.۳ بزارم۰.۰۰۰۶؟

و اصلا این عدد رو از کدام قسمت استاندارد اشری و شماره چندمش میتونم پیدا کنم؟برای اتاق اداری

نرم افزار ۰.۰۰۰۲۲۷ پیشنهاد کرده که به نظر خیلی کمه

اگر عدد ۰.۰۰۰۵۲۵ را وارد کنم حاصل infiltration per... که خود نرم افزار محاسبه میکند میشود ۰.۰۰۰۲۲۸ که تقریبا معادل همان پیش فرض خود نرم افزار در عکس قبلی است.

این درسته؟

نفوذ ناخواسته هوا مثل سایر بارها نیست که براش استانداردی وجود داشته باشه .. چون یک موضوع تکنیکال هست و به ساخت ساختمان برمیگرده .. یکی از راه هاش اینه که میتونید با داشتن ACH محاسبه کنید نفوذ رو .. تو اشری مقدار 0.04 cfm/sf رو پیشنهاد کرده که باز باید این رو به ACH تبدیل کنید و بعد به نفوذ ناخواسته که میشه عددی حدود 0.0002 که همون دیفالت هانی بی هست .. ولی در ایران شما رو همون 0.0006 بزارید چون اصولی ساخته نمیشه 

سلام. ببینید ما در استاندارد هایی مثل اشری ۶۲.۱ و مبحث ۱۴ نرخ تهویه بر حسب مساحت و نرخ تهویه بر حسب تعداد نفرات هر کاربری رو دارم. طبعا با این اعداد نیازی به دفعات تعویص هوا بر ساعت نداریم ( هرچند با داشتن حجم اتاق و نرخ تهویه میتوانیم ACH را هم محاسبه کنیم) البته برای برخی فصاهای خاص با سقف های بلند مثل سوله ها داشتن ACH کارامد تر است. 

در خصوص سوالی که درمورد هوای برگشتی پرسیدید، توجه کنید که این اعداد فقط برای هوای تازه است نه هوای برگشتی. مثلا اگر طبق استاندارد برای یک فضای مشخص ۱۰۰CFM هوای تازه لازم است و شما یک هواساز دارید که ۵۰ درصد هوا را سیرکوله میکند و بصورت هوای برگشت برمیگرداند باید چقدر هوا. از هواساز وارد اتاق کنید؟ 

جواب ۲۰۰ cfm است. که ۱۰۰cfm ان هوای تازه و ۱۰۰ تا هوای برگشتی است 

M B 4 سال پیش

خیلی ممنونم

فقط میشه بفرمایید همین پیش فرض کامپوننت که گفته ۰.۰۰۰۲ ؛ از کدوم استاندارد اشری هست؟

با توجه به اینکه می‌فرمایید ۰.۰۰۰۲۲۷  خیلی کمه حدس من اینه که به واحد دقت نمی‌کنید. مبحث ۱۴ مقادیر رو بر حسب لیتر بر ثانیه گفته ولی هانی‌بی واحدهاش مترمکعب بر ثانیه هست یعنی یک هزارم مبحث ۱۴ باید باشن. مقایسه هم کنید می‌بینید زیاد عجیب نیست، وقتی نرخ تهویه برای یک بار تعویض هوا در ساعت (یه فضای سی و شش متری) ۰.۰۰۰۸ مترمکعب بر ثانیه باشه (خروجی خود کامپانتت تبدیل واحد هانی‌بی)، این مقدار برای نرخ نشت چندان غیرعادی نیست.