سجاد رضائی نسب
سجاد رضائی نسب

مفهوم تعریف برنامه زمانبندی در نرم افزار

سلام وقت بخیر آقای مهندس. دو سئوال دارم:

سئوال اول:  آیا هدف از تعریف برنامه زمانبندی برای hvac ، dhw , ...  مقدار دهی اولیه به نرم افزار جهت همگرایی سریعتر در حل معادلات هست یا نرم افزار از آنها بعنوان مقادیر قطعی استفاده می کنه و بر اساس اونها عمل میکنه؟ که در حالت دوم برنامه زمانی تعریف شده خیلی باید دقیق باشه تا نتایج درست بدست بیاد.

سئوال دوم: برنامه زمانی تعریف شده برای سیستم سرمایش و گرمایش چه ارتباطی با برنامه زمانی تعریف شده برای تهویه طبیعی دارد؟ آیا نرم افزار برنامه تهویه طبیعی را در نظرمی گیره و بر اساس آن توان سیستم سرمایش و گرمایش رو تغییر میده(مشابه lighting ) و یا بر عکس؟ 

 پاسخ 

از برنامه زمانی دقیقا برای محاسبه میزان آب گرم، فعالیت سیستم سرمایش و گرمایش و ... استفاده خواهد شد. این برنامه دقیقا در محاسبات اعمال خواهد شد و دقت اون بسیار در شبیه سازی مهمه. یکی ار مراحل مهم شبیه سازی تعریف همین برنامه زمانی هاست.

برنامه زمانی بخش های مختلف نرم افزار کاملا مستقل از هم هستند و هیچ ارتباطی به هم ندارند.برنامه زمانی تهویه اختصاصا برای عملکرد تهویه هست و شروط کنترلی مخصوص به خود رو هم داره. چیزی که توان ظرفیت دستگاه های سرمایش و گرمایش یا انرژی مصرفی اونا رو تغییر میده، نیاز حرارتی و برودتی ساختمان در اثر عوامل مختلفی مثل تهویه طبیعی هست.
منظورتون از (مشابه lighting )  چه نوع عملکردی هست تا بحث کنیم.

منظور فعال کردن سنسورها و استفاده از نور روز جهت کاهش توان مصرفی لامپ ها بود. فرمودید که مثر یک دیمر عمل  می کنن و توان  مصرفی روشنایی رو کم می کن. می خواستم بدونم فعال کردن تهویه طبیعی و زمانبندی اون روی توان سیستم سرمایش و گرمایش تاثیر می گذارد ؟

جایی دیگر هم شما در ویدیوی آموزشی فرمودید که می توانید در برنامه زمانبندی سیستم سرمایش و گرمایش هر دو را روی on بگذارید خود نرم افزار تشخیص می دهد که کدام را on  و کدام را off  کند. این موضوع با توضیحات شما در بالا مغایرت داره. من درست متوجه نشدم. 

شما مفهوم سوالتون رو دقیق نتونستید هنوز به من برسونید.

برنامه زمان بندی و عملکرد سیستم تهویه 100 درصد روی مصارف انرژی و توان سیستم سرمایش و گرمایش موثره. اما شما تو سوال از ارتباط برنامه زمانی این ها با هم گفتید که من خدمتتون گفتم به هم ربطی ندارند.

برای محاسبه ظرفیت سیستم سرمایش بهتره ابتدا شیدینگ رو غیر فعال و تمام برنامه زمانی بارهای داخلی از جمله روشنایی، تجهیزات و ... ON کنید و برای گرمایش خودکار این موارد رو در نظر نمیگیره