امیر اسکندری
امیر اسکندری

تاثیر چینش لایه های دیوار بر بار سرمایش و گرمایش

سلام

من جای یکی از لایه های دیوار رو که 2سانتی متر گچ بود توی چینش لایه های دیوار تغییر دادم و تمامی موارد دیگه رو بدون تغییر گذاشتم. نتیجه این شد که بار سرمایشی و گرمایشی تغییر کرد! این تغییر منطقیه و توجیه داره؟ تا جاییکه یادمه برای محاسبه بار حرارتی، ضریب انتقال حرارت کلی دیوار مهم بود که با تغییر چینش لایه های دیوار تغییری نمیکنه

ممنون میشم جواب بدید

 پاسخ 

سلام. این موضوعی هست که تا حالا مغفول بوده و کمتر کسی به این نکته توجه کرده. ضریب انتقال حرارت مهمترین عامل انتقال حرارت در جدار هست. اما Cp یا همان گرمای ویژه مصالح نیز تاثیر زیادی در ذخیره و جابجایی حرارت دارد. این خاصیت ماده می تواند با جابجایی در جدار، با تغییر میزان حرارت جذب شده و ... موجب تغییرات انتقال حرارت جدار شود. در مثال شما با جابجایی متریال ها، این حرارت ذخیره شده تغییر کرده است.

ممنون از جوابتون

الگوریتم محاسبه بار حرارتی توسط دیزاین بیلدر (به جز بخش infiltration و ventilation) به چه صورتی هست که میتونه این تغییر رو روی بار به حساب بیاره؟

با متفاوت بودن توانایی ذخیره حرارت در مصالح مختلف، توزیع دمای داخل فضا متفاوت خواهد بود. در نتیجه نیاز بار برودتی و حرارتی ساختمان هم تغییر خواهد کرد. در راستای سوال شما، محل قرار گیری عایق در اقلیم های سرد و گرم و در کاربری های دائم یا منقطع ساختمان متفاوت خواهد بود.

سپاسگزارم