کاوه اسماعیلی شکوه
کاوه اسماعیلی شکوه

بدست آوردن میزان مصرف گاز در خروجی، با شبیه سازی چیلر جذبی شعله مستقیم در detailed HVAC

سلام.وقتتون بخیر.ممنون میشم سوال من را پاسخ دهید.در شبیه سازی سیستم سرمایش چیلر جذبی شعله مستقیم در DETAIL HVAC ،آیا این امکان وجود دارد تا نوع منبع حرارتی که برای چیلر جذبی شعله مستقیم استفاده میشود را انتخاب (به طور مثال بویلر گازی) و در خروجی مصرف گاز را بدست آورد.متاسفانه وقتی در قسمت DETAIL HVAC چیلر جذبی شعله مستقیم را انتخاب میکنیم، هیچ پرسشی در مورد نوع منبع حرارتی لازم برای چیلر نمیشود و بعد از شبیه سازی مصرف انرژی چیلر در قسمت Fuel breakdown یا fuel به صورت برق سرمایش یا گاز سرمایش یا….قابل نمایش نیست!!!!!ممنون بابت راهنمایی و وقتی که میگذارید.

 پاسخ 

با سلام، @kaveh2833 

اول نکته ای رو در مورد چیلرهای جذبی یادآوری میکنم. چیلر جذبی بر دو نوع شعله مستقیم (Direct Fire) و Indirect هست. در حالت شعله مستقیم، منبع تولید حرارت سوخت گاز و در حالت Indirect منبع تولید حرارت بخار یا آب داغ خواهد بود. اینکه در سئوال گفتید چیلر جذبی شعله مستقیم با منبع بویلر گازی به لحاظ تئوری و عملی امکان پذیر نیست. احتمالا منظور شما حالت شعله مستقیم با سوخت گاز هست. 

لطفا نمودار پیوست را مشاهده کنید. این نمودار مربوط به یک سیستم فن کوئل (فقط کوئل سرمایش) به همراه چیلر جذبی شعله مستقیم هست. برای درک بهتر موضوع کوئل گرمایش فن کوئل به صورت الکتریکی انتخاب شده تا مصرف گاز در بویلر برای گرمایش صفر باشد.

مقدار انرژی مورد نیاز گرمایش از جنس الکتریسیته در بخش Heating نمایش داده شده است. (رنگ قرمز نمودار)

مقدار انرژی مورد نیاز سرمایش به شرح زیر نمایش داده شده است :

1. Cooling (Electricity) : این بخش از مصرف انرژی مربوط به پمپ های گردش آب و فن برج خنک کن و … می باشد. (رنگ آبی پررنگ نمودار)

2. Cooling (other Fuels) : این بخش از مصرف انرژی مربوط به گاز مصرفی چیلر (شعله مستقیم) می باشد. (رنگ آبی کمرنگ نمودار)

در انتها، برای دسترسی به تنظیمات بیشتر منبع انرژی برای چیلرهای جذبی از نوع Indirect absorption در بخش edit component استفاده کنید.

امیدوارم که توضیحات مفید و کامل بوده باشه. 

پیروز باشید. 

بهنام آسایش
 

دانلود پیوست

با سلام 

 @حامد_مصلحی    @behnam-asayesh 

سپاس فراوان جناب آسایش از شما و راهنمایی های ارزنده تون و تیم upgreengrade

حقیقتا سوالی که من دارم این است که برای استفاده از چیلر جذبی غیرمستقیم من EnergyPlus Indirect Absorption Chiller را انتخاب کردم و تیک مربوط به  hot water plant connection را زدم و یک مدار بویلر خارجی جهت تامین بخار آب برای آن را رسم کردم که در این صورت سرمایش به درستی انجام میگیرد و نتایج مصرف گاز سرمایش و … قابل نمایش است. اما وقتی نوع چیلر را  EnergyPlus Absorption Chiller انتخاب کردم که اگر درست متوجه شده باشم منظور چیلر جذبی مستقیم است (که بازم اگر درست متوجه شده باشم نمی بایست تیک hot water plant connection را در قسمت Genarator hot water supply  بزنم) هیچ کنترل دمایی برای ساختمان انجام نگرفته و انگار که چیلر کار نمیکند و هیچ مصرف سوختی در قسمت Other fuels که فرمودید قابل نمایش نیست. در مراجعه به help نرم افزار حدس میزنم که احتمالا کارایی این نوع چیلر در نسخه جدید دیزاین بیلدر (7) از بین رفته است.متن help :

The “Absorption Chiller” is nearly identical to the more sophisticated “Absorption indirect chiller” model. Since these absorption chiller models are nearly identical (i.e., the performance curves of the enhanced model can be manipulated to produce similar results to the Absorption Chiller model), it is quite probable that the “Absorption Chiller model” will be deprecated in a future release of EnergyPlus.

آیا شما به این مورد برخوردید؟

سوال نهایی من از شما این است که آیا درست است که من برای انتخاب چیلر جذبی مستقیم از گزینه EnergyPlus Indirect Absorption Chiller استفاده کنم و فقط تیک گزینه hot water plant connection مربوط به قسمت Genarator hot water supply را نزنم؟ با انجام این کار علاوه بر کنترل دمایی که به درستی انجام میشود، طبق گفته شما در خروجی مصارف در قسمت other fuel نیز مشخص میگردد.

ضمن سپاس از شما بنده مدارهایی که برای چیلر جذبی مستقیم و غیر مستقیم طراحی کردم به علاوه سایر تنظیمات را خدمتتان میفرستم تا اگر اشتباهی در برداشت من میبینید متذکر شوید.

علاوه بر این آیا امکان تعیین نوع چیلر جذبی تک اثره و یا دو اثره در دیزاین بیلدر وجود دارد؟ 

سپاس فراوان

دانلود پیوست

سلام و درود

1. در مورد چیلر جذبی غیر مستقیم به درستی عمل کردید. البته در دیاگرام ارسالی، اینکه یک بویلر مجزا برای مدار ژنراتور چیلر جذبی تعریف کردید. این امکان وجود داشت که با بویلر اصلی هم کویل گرمایش هواساز و هم ژنراتور چیلر جذبی رو به صورت کلکتوری تغذیه کنید. دیاگرام ارسالی شما در مورد چیلر جذبی غیرمستقیم به لحاظ تئوری صحیح است. اما به صورت عملی صحیح نیست. به لحاظ عملی برای روشن شدن چیلر در تابستان، باید یک بویلر روشن شود تا بتواند گرمای مورد نیاز ژنراتور چیلر جذبی را فراهم کند. که این موضوع منطقی نیست.

2. در مورد چیلر جذبی مستقیم و توضیحات help نرم افزار درست میفرمائید و این چیلر در نسخه های جدید حذف شده است. 

3. پیشنهاد بنده برای چیلر جذبی مستقیم (شعله مستقیم - استفاده از مشعل گازسوز برای ژنراتور) دقیقا همان روشی است که اشاره کردید. یعنی چیلر EnergyPlus Indirect Absorption Chiller و منبع انرژی را آب گرم انتخاب نکنید. 

4. در مورد سایر تنظیمات و مدارهایی که ارسال کردید، موضوع اشتباهی رو ندیدم و به درستی عمل کردید. 

5. در مورد چیلرهای جذبی Single Effect و Double Effect تاکنون من برخورد نکردم. ولی به احتمال زیاد باید امکان پذیر باشه. اگر پروژه جدی وجود داره، بفرمائید تا بیشتر روی این موضوع وقت بزاریم.

 

پیروز باشید.

آسایش

سپاس از وقت گرانبهایی که گذاشتید.