محمدرضا خداکرم
محمدرضا خداکرم

تحلیل نتایج دیزاین بیلدر

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد گرامی @حامد_مصلحی 

این عکس نتایجی است که من در دیزاین بیلدر برای یک ساختمان بدست آورده ام، سوالاتی دارم ممنون میشم پاسخ بدید.

1- من در تنطیمات نرم افزار برای بخش روشنایی و همچنین تجیزات یک عدد ثابت (کیلووات بر متر مربع) و یک برنامه زمانی ثابت برای تمامی ماه های سال تعریف کردم ولی الان در نتایج میبینم که هر ماه از سال مصرف برق برای روشنایی و مصرف برق برای تجهیزات متفاوت بوده است. علت این تفاوت ها چیست؟؟؟

2- تعریف ما برای ست پوینت ها این بود که وقتی دمای هوای داخل کمتر از ست پوینت گرمایش اومد ( که من 22 تعریفش کرده ام)، سیستم گرمایش روشن بشه و دما رو به محدوده آسایش برسونه و بالطبع وقتی هم که دما بالتر از ست پوینت سرمایش( که من 27 تعریفش کرده ام) رفت، سیستم سرمایش روشن بشه و دما رو به محدوده آسایش برگردونه، ولی این جا در ریزالت ها میبینیم که Air tempearature که میانگین دمای داخل است، در بسیاری از ماه ها در محدوده آسایش تعریف شده یعنی 22 تا 27 قرار نگرفته. علت این قضیه چیست؟؟

 پاسخ 

سلام

اگر عدد توان و برنامه زمان بندی دقیقا یکسان هست، علت این تفاوت میتونه مربوط به تفاوت تعداد روز در ماه های میلادی باشه. یا اگر تیک تعطیلات رو فعال کردید داره اون ها رو کم میکنه.

دمای داخل از ست پوینت ها فاصله داره به دلیل اینکه:

1- خروجی رو برای کل ساختمان گرفتید که شاید شامل فضاهای بدون تهویه هم میشه و اون ها هم در میانگین لحاظ شدن.

2-برنامه سیستم سرمایش و گرمایش سما در تمام سال و در تمام فضاها روشن نیست.

 

@حامد_مصلحی 

استاد من هر دو موردی که شما اشاره کردید رو اصلاح کردم ولی باز هم دما در یکسری از ماه ها مثل January  که کاملا نیاز به سیستم گرمایشی هست، به میزان heating set point تعیین شده که 22 درجه هست نمیرسه.(البته نکته جالبش این جاست که در عکس اولی که دمای ساختمان بدون سیستم hvac رو نشون میده میبینیم که دما در ماه ژانویه 8 درجه هست و در عکس دوم که نشان دهنده دمای ساختمان با روشن بودن سیستم hvac هست، میبینیم که دما در همین ماه به 18 درجه رسیده. پس نشون میده که سیستم گرمایش روشن هست و اثرش رو گذاشته ولی نمیدونم مشکل کجاست که به ست پوینت تعیین شده من نمیرسه/////همین قضیه برای ماه Dec و Feb هم برقرار هست ،سیستم گرمایش روشن شده ولی دما رو به ست پوینت گرمایش که من 22 تعریف کردم نرسونده و 21.5 هست)

 

تیک اول حتما غیر فعال باشه تا فضاهای بدون تهویه رو خارج کنه از نتیجه گیری کلی

قسمت دوم اگر سیستم گرمایش و سرمایش 24 ساعته روشنه نیاز به کاری نیست ولی اگر تایم خاصی از روز روشنه باید واسش برنامه زمانی انتخاب کنین. 

@حامد_مصلحی 

استاد ساختمان مسکونی است و سیستم تهویه مطبوعی 24 ساعته روشن است ، پس reporting period رو روی All periods  گذاشتم و تیک unoccupied zone هم طبق فرموده شما غیرفعال کرده بودم قبلا ولی باز هم این مشکل بر قرار هست. امکانش هست نکته دیگه ای جا مونده باشه ؟؟؟؟ 

 چون میانگین دما تو کل ساختمون با این شرایط به 22 نرسیده، یا بعضی فضاها یا سیستم تهویه مطبوع 24 ساعته روشن ندارن یا دمای ست پوینت اونا رو 22 نیست

دمای میانگین رو توی تک تک فضاها چک کنین ببین مشکل از کجاست.