محمدرضا خداکرم
محمدرضا خداکرم

سوالای درباره سیستم تهویه مطبوع

@حامد_مصلحی 

1- سوالی درباره انتخاب بهترین سیستم تهویه مطبوع برای شهر بندرعباس داشتم، با توجه به این که اقلیم شهر بندرعباس گرم و مرطوب محسوب میشود ، برای سیستم سرمایش یک ساختمان 5 طبقه تک واحدی با متراژ حدود 200 متری در شهر بندر عباس بین سیستم فن کویل و چیلر (یا مینی چیلر) و داکت اسپلیت، شما کدام را مناسب تر میدانید؟؟ (ممنون میشم استدلالتون رو هم برام بنویسید)

2- از طرفی با توجه به اقلیم شهر بندر عباس،عملا در بسیاری از روزهای سال ما نیاز به گرمایش نداریم. حالا من سوالم این جاست که در همچین شهری برای سیستم گرمایش چه تصمیمی باید بگیریم؟؟؟ آیا میشود کلا سیستم گرمایش استفاده نکنیم و فقط سیستم سرمایش داشته باشیم؟؟؟ و یا این که استفاده از سیستم بویلر و ترکیب کردنش با فن کویل یا داکت اسپیت( با جایگذاری کویل آب گرم متصل به بویلر در داکت اسپیلیت) گزینه بهتر و معقولانه ای است؟؟؟ 

3- و در انتها بازه COP داکت اسپلیت ها معمولا در چه رنجی است؟؟؟ (از معمولی ترین داکت اسپلیت تا بهترین انواعش در بازار)--- با توجه به این که پروژه پیش طراحی است ، متاسفانه نتونستم از کاتالوگ ها این بازه رو استخراج کنم 

 پاسخ 

با سلام و درود

وقت بخیر

1) در خصوص انتخاب بهینه سیستم های تهویه مطبوع در دوره آموزشی HVAC Detail به صورت کامل توضیح داده شده است. به صورت مختصر موارد زیر در نحوه ی تصمیم گیری تاثیر خواهد داشت. 

الف) کاربری مسکونی (استفاده دائم) - با توجه به نوع کاربری، می بایست بحث گرمایش در زمستان حتما در نظر گرفته شود. 

ب) ساختمان 5 طبقه - با توجه به مساحت و تعداد طبقات می توان از سیستم موتورخانه مرکزی صرفنظر کرد. لذا استفاده از سیستم های محلی (داکت اسپلیت به همراه کویل گرمایش تغذیه شده از پکیج) گزینه مناسبی خواهد بود.

ج) شهر بندرعباس نیاز غالب انرژی سرمایش - بار برودتی نهان (Latent) بالا، هر طبقه دو واحد، هر واحد 100 متر، مجموع مساحت تحت تهویه 1000 مترمربع و بار برودتی مورد نیاز حدودا بین 50 الی 60 تن تبرید :

** انتخاب اول : 10 دستگاه داکت اسپلیت با ظرفیت تقریبی هر کدام 60.000 بی تی یو به همراه کوئل آب گرم و تغذیه از یک پکیج آب گرم 10 کیلووات (یا به صورت هیت پمپ)

** انتخاب دوم : یک دستگاه چیلر تراکمی هوا خنک به ظرفیت تقریبی 50 تن تبرید، 30 دستگاه فن کوئل 300 cfm (برای هر واحد 3 دستگاه) یک بویلر برای گرمایش کل و تولید آبگرم بهداشتی

در خصوص ضریب عملکرد تجهیزات، در کاتالوگ تمامی محصولات COP درج شده است. با توجه به اینکه در داکت اسپلیت ها به طور معمول از کمپرسورهای اسکرال استفاده می شود، ضریب عملکرد بین 3 الی 4 خواهند داشت.

به عنوان نکته ی پایانی: 

انتخاب سیستم تهویه مطبوع مناسب، برای هر ساختمان با توجه به پارامترهای مختلف می تواند متفاوت باشد. به عبارت دیگر برای دو پروژه با کاربری یکسان، اقلیم یکسان و معماری متفاوت، امکان انتخاب سیستم تهویه مطبوع متفاوت وجود دارد.همچنین پارامترهای دیگری مانند دسترسی به تعمیرکار متخصص در محل پروژه، دسترسی به قطعات یدکی و … هم در انتخاب سیستم تهویه مطبوع تاثیرگذار است.

 پیروز باشید.

بهنام آسایش