محمدرضا خداکرم
محمدرضا خداکرم

سوالی درباره HVAC

با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما، چند سوال درباره تب HVAC دارم.

1-اگر بخواهیم از بخش simple hvac نرم افزار استفاده کنیم و سیستم مورد نظرمون داکت اسپلیت باشه، کدام گزینه از template نرم افزار باید انتخاب بشه؟؟

2-اگر سیستم مورد نظر ما برای تهویه مطبوع داکت اسپیلت باشد و برای گرمایش هم بخواهیم از همین سیستم استفاده کنیم (استفاده از عکس سیکل تبرید برای گرمایش)، cop این سیستم در حالت گرمایش و در حلت سرمایش چقدر خواهد بود؟؟؟

3- در چه صورتی گزینه mechanical ventilation باید فعال باشد؟؟ فقط در صورت داشتن هواساز؟؟؟؟ به عنوان مثال برای سیستم هایی مثل کولر آبی، گازی و داکت اسپیلت به چه صورت است، برای این سیتم ها mechanical ventilation باید روشن باشد یا خیر؟؟؟ 

4- (این سوال مربوط به نرم افزار نیست ولی مربوط به تهویه مطبوع هست) اگر بخواهیم برای یک ساختمان مسکونی 4 طبقه تک واحدی با واحدهایی به مساحت 140 متر مربع، از سیستم فن کویل استفاده کنیم، آیا استفاده ترکیبی از یک هواساز سایز کوچک و فن کویل را به صورت ترکیبی پیشنهاد میکنید؟؟؟( چون فن کویل هوای تازه رو تامین نمیکنه (فن کویل ما کانالی نیست) و میگن که برای تامین هوای تازه برای برخی از ساختمان ها با توجه به کاربری شان بهتر هست کنار فن کویل برای تامین هوای تازه از هوا ساز هم استفاده شود) حالا سوال این جاست که آیا برای یک واحد مسکونی که ماکسیمم 5 نفر توش زندگی میکنند ، استفاده از هواساز مناسب است یا خیر و فقط خرج اضافی است؟؟ اگر فقط از فن کویل استفاده کنیم وو هواساز نداشته باشیم، در این حالت mechanical ventilation نرم افزار باید خاموش باشد؟؟؟

 پاسخ 

در حالت simple hvac، نوع تمپلیت مهم نیست بلکه مهم cop این سیستمی هست که وارد میکنین. شما باید cop  سیستم داکت اسپلیت رو برای گرمایش و سرمایش استخراج کنین و نوع سوخت رو روی برق بذارید و اونجا وارد کنین.

در هر صورتی که ورود هوای تازه دارید چه در فن کویل، چه در هواساز و چه در داکت اسپلیت، باید mechanical ventilation روشن باشد. فقط در کولر آبی امکان مدل کردن با سیمپل وجود ندارد و خطا زیاد دارد که حتما باید با دیتیل اچوک مدل شود.

از نظر هزینه استفاده همزمان فن کویل و هواساز در ساختمان مذکور سما صرفه اقتصادی اصلا ندارد. بهتر است هوای تازه هر فن کویل از طریق سقف کاذب و از روی نما تهیه شود.

اگر فقط از فن کویل استفاده کنیم وو هواساز نداشته باشیم و فن کویل نیز هوای تازه نداشته باشد، در این حالت mechanical ventilation نرم افزار باید خاموش باشد.