امیر قائم‌پناه
امیر قائم‌پناه

شبیه سازی cfd رادیاتور

با سلام و عرض ادب

با قرار دادن یک رادیاتور با شرایط مرزی شار ثابت 3000 وات در فضا، دما فضا به طور چشمی حدود ۲۳ درجه طبق شبیه‌سازی بدست امده است، اما با قرار دادن سه رادیاتور با شرایط مرزی شار ثابت ۱۰۰۰ وات در فضا، دما در حدود به شدت کاهش می‌یابد، به نظر شما کدام قسمت از شبیه سازی می تواند اشتباه باشد؟

 پاسخ 

سلام

لطفا برای مقایسه از کانتور دما بصورت filed استفاده کنید.کانتور هر دو مثال را در یک ارتفاع یکسان بزنید و دید از بالا عکس بگیرید. ارتفاع بین 1.5 تا 2 متر مناسب هست. تا مقایسه کنیم.

شارژ در حالت حالت دوم تقسیم بر 3 شده و مساحت رادیاتورها هم باید 3 برابر حالت ول باشد تا شرایط هر دو حالت یکسان باشد.

در مورد مساحت که فرمودید باید حالت دوم سه برابر حالت اول باشه، من ابعاد رادیاتورو بر اساس کاتالوگ رادیاتورهای موجود در بازار در نظر گرفتم که عموما برای بارهای متفاوت تنها طول رادیاتور تغییر میکند و عرض و عمق برای یک مدل رادیاتور ثابت است‌ و هرچه نیاز به حرارت بیشتری باشد تعداد پره بیشتر میشود و درنتیجه طول و مساحت رادیاتور بزرگتر میشود لذا این نکته که فرمودید کاملا برعکسش عمل شده چون سعی شده مطابق واقعیت باشد هرچه رادیاتور توان بیشتری انتقال دهد طول و مساحت بیشتری هم دارد. به طور دقیق‌تر برای حالت اول ۳۰۰۰ وات شار گرمایی با طول رادیاتور ۲/۵ متر و در حالت دوم سه رادیاتور ۱۰۰۰ واتی با طول ۸۴ سانت مدل شده که در مجموع ۱۹۲ سانت خواهند شد. احتمالا مشکل همینجاست اما سوال بنده این است که کدام روش رو برای مقایسه انجام بدم:

طبق نظر شما که مساحت متناسب با توان حرارتی رابطه عکس داشته باشد یا اینکه بر اساس توان حرارتی از کاتالوگ تعداد پره موردنیاز تعیین و مطابق ان طول و مساحت رادیاتور محاسبه شود؟

هم چنین الان این سوال برایم پیش امده که در شرایط مرزی رادیاتور واحد flux، وات قید شده پس توان حرارتی ارتباطی به مساحت نباید داشته باشد,درسته؟

در واقع به این شکل نیست که عدد وارد شده در قسمت flux در مساحت رادیاتور ضرب شود و عدد حاصل  معادل توان حرارتی خروجی از رادیاتور در مدل لحاظ شود. درسته؟

بله اگر واحد شار، وات هست ربطی به مساحت ندارد. و نحوه بررسی شما درست هست.

اگر درسته پس چرا دما در دو حالت انقدر باهم تفاوت دارند؟

عکس کانتور به اون صورت که گفتم بذارید تا دقیق بررسی کنیم.


علاوه بر مورد بالا میشه این رو هم چک کنید. 

من میخوام طبق بار حرارتی که از خروجی خود نرم افزار بدست میاد flux هر رادیاتور رو انتخاب کنم، ببینید اینطور که میگم درسته:

۱) یک خروجی از شبیه سازی در حالتی که heated زونی که میخوام رادیاتور داخلش قرار بدم رو خاموش میکنم ولی heated زون هایی که با زون موردنظر دیوار مشترک دارن روشن باشه

۲)تنظیمات شرایط مرزی در تب cfd رو بر اساس سردترین ساعت سال و از خروجی که از شبیه‌سازی گرفتم ایمپورت میکنم

۳) بار گرمایشی رو برای زون موردنظر از نرم افزار بدست میارم ( طبیعتا باید heated زون فعال باشه) 

۴) در این حالت اگر مجموع flux رادیاتورهایی که داخل زون قرار میدم برابر با بار گرمایشی باشه قاعدتا باید وقتی از cfd خروجی میگیرم دمای متوسط اتاق خیلی نزدیک به دمایی باشه که تو تب activity مقدارشو دادم.

درسته؟؟؟

ظرفیت حرارتی رو باید از قسمت heating design day برای اون اتاق استخراج کنید. ابن میشه ظرفیت گرمایش.

روشتون برای استخراج شرایط درسته. بعد باید دما حدودا به اسایش حرارتی تعریف شده برسه.

کانتور اولی چون ترکیبی با سرعت هست مناسب نیست. لطفا فقط کانتور دما باشه و بازه دما رو در هر دو کانتور یکسان کنیدتا قابل مقایسه باشند.

منظورتون از heating design day رو متوجه نشدم

من میتونم نمودار zone heating در ساعات مختلف رو تو همین قسمت simulation_Analysis از نزم افرار بگیرم و برای اون ساعت مشخص ظرفیت گرمایشی از رو نمودار ببینم، راه دیگه ای باید برم؟

اره از اون نمودار هم میتونید حداکثر بار گرمایشی رو به KW وات ببینید در یک ساعت و عددشو برای ظرفیت شوفاژ قرار بدین. از قسمت زیر هم میشه ظرفیت گرمایش رو برای بدترین ساعت خودکار محاسبه کنین