امیر قائم‌پناه
امیر قائم‌پناه

تعیین مقدار دمای نقاط مختلف فضای مدل‌شده به کمک cfd

سلام و عرض ارادت

سوالی که دارم اینه که آیا امکان داره برای فضایی که در نرم‌افزار دیزاین بیلدر مدل شده با استفاده از بخش cfd مقدار دمای نقاط مختلف را مشاهده کرد؟

ایا راه بهتری نسبت به انتخاب cell های مختلف و مشاهده مقدار دما هر cell پس از هر شبیه سازی وجود دارد؟بدین معنی که دمای نقاط مشخصی از فضا طی یک بار خروجی گرفتن از قسمت cfd بدست آید؟

هدف دریافت این مقادیر و ترسیم نمودار دما بر حسب موقعیت است و کانتورها و نمایش‌های سه بعدی نرم افزار از توزیع دما کفایت نمی‌کند.

با تشکر از جوابگویی‌تان

 پاسخ 

سلام بله

شما میتونید نتایج انرژی یک ساعت را در مدل CFD وارد کنید و پس از شبیه سازی CFD، میتونید توزیع دما را در داخل فضا ببینید.

هدفت کارتون رو بفرمائید تا بهتر راهنمایی کنم

سلام مجدد

هدف جانمایی بهینه رادیاتور در فضای مدل شده می‌باشد که قصد داریم با تغییر مکان رادیاتور و مقایسه مقادیر و توزیع دما و متوسط گیری در محور‌های مختلف به این هدف برسیم و مشکلم اینجاست که نمیدونم چنین چیزی امکان پذیره؟ و اینکه پیشنهاد شما برای یافتن موقعیت بهینه رادیاتور چیست؟

برای این کار در اصل باید میانگین دما یا میانگین شاخص اسایش حرارتی را در محدوده اشغال شده مثلا از کف تا ارتفاع 2.2 متر بررسی و برای حالت های مختلف مقایسه گردد. اما متاسفانه امکان محاسبه این پارامترها در حجم خاصی در این نرم افزار امکان پذیر نیست. فقط میتونید با مقایسه چشمی کانتورها در چندین سطح حالت بهینه را  پیدا کنید.

در نرم افزار دیزاین بیلدر برای هر کانتور میتونید اعداد را بصورت اکسل خروجی بگیرید. یعنی برای هر سطح میانگین قابل محاسبه هست نه حجم

اما با نرم افزار فلوئنت و ... این محاسبه کامل قابل انجام هست.

میشه بفرمایید چطور باید برای هر کانتور دما مقدار اون رو دریافت کنم؟ که بعد ببرم تو اکسل و نموداهارو بکشم

ابتدا یک اسلایس بزنید. مثلا فقط اسلایس دما

بعد از ادرس زیر خروجی بگیرید.

سپاس فراوان

فقط یک سوال دیگه، من infiltration رو در قسمت construction_tightness مقدارش رو وارد کردم اما شک دارم در cfd نرم‌افزار تاثیر نفوذ هوا از درزهای پنجره رو لحاظ کرده باشه، آیا نیازه یک مقدار مشخص airflow در تنظیمات cfd برای دیوار و پنجره برای لحاظ مقدار نفوذ که دمای ان برابر دمای هوای بیرون است در نظر بگیرم؟