امیر حیدری
امیر حیدری

خط مبنا انرژی ساختمان energy base line

سلام 

ممنون میشم در مورد نحوه محاسبه خط مبنا انرژی ساختمان با استفاده از قبوض و اعتبارسنجی شبیه سازی دیزاین بیلدر با این خط مبناانرژی راهنمای بفرمایید.

باتشکر

 پاسخ 

سلام

تحلیل خط مبنای انرژی بر اساس داده های روزانه، ساعتی یا قبوض قابل تحلیل هست. اگر ساختمان دارای کنتورهای ثبت مصرف برق، گاز و سوخت های مایع بصورت روزانه و ساعتی هست  می توانید از این اطلاعات استفاده کنید در غیر این صورت از اطلاعات قبوض که بصورت دوره ای بوده می توان استفاده کرد. ابتدا لازم است متغیرهای تاثیر گذار بر مصرف انرژی ساختمان مشخص شود. فرض می کنیم متغیر های تاثیر گذار HDD و CDD  و نفر ساعت حضور افراد در ساختمان هست. به دلیل عدم ثبت نفر ساعت حضور افراد در دوره های مذکور این پارامتر را در نظر نمی گیریم. کافی هست در دوره های ثبت شده به تفکیک HDD و CDD را از سایت زیر استخراج نمود.

https://www.degreedays.net/# 

حالا شما در هر دوره HDD، CDD و مصارف برق و گاز رو دارید.

کافی هست با استفاده از رگرسیون خطی وابستگی مصرف برق به HDD و CDD و همچنین وابستگی مصرف گاز به HDD و CDD رو بررسی کنید و فرمول ها رو استخراج کنید. این کار با اکسل و نرم افزار SPSS قابل انجام هست. در نهایت شما دو معادله خط مبنا برای گاز و برق خواهید داشت.

اعتبارسنجی دیزاین بیلدر به خط مبنا ربطی نداره و به نتایج نرمال شده ماهانه برق و گاز ربط داره که در نهایت باید مصارف شبیه سازی منطبق بر قبوض شما باشه.

استاد در واقع من سوالم اینه ساختمانی رو که با دیزاین بیلدر شبیه سازی کردم برای صحت و اعتبارسنجی شبیه سازیم صرفا با نرمال شده قبوض مقایسه کنم؟ نیازی به ایجاد خط مبنا نیست؟

نه نیازی به خط مبنا نیست

صرفه مقایسه با قبوض

حتی مقایسه مصرف ساعتی یک روز با نتایج ثبت شده توسط دستگاه های اندازه گیری مثل پاور انلایزر