امیرعلی امیری
امیرعلی امیری

نوع همسایگی دیوارهای یک اتاق، برای تحلیل بار همان اتاق از ساختمان

سلام و عرض احترام
من یه تحلیل دارم که باید بار حرارت و برودت موردنیاز یک "اتاق" رو که در یک ساختمان قرار داره، در یک روزهای مشخص، محاسبه کنم.
از اونجایی که تو تحلیل بار گرمایش، نمیشه ساعت و روز رو خیلی دقیق از نرم‌افزار خواست، تحلیل سیمولیشن میگیرم ( و البته تمام تجهیزات و روشنایی و... رو صفر میدم به جز تنظیمات HVAC که در اون روزهای خاص همه رو فعال میکنم) و نتایج بار حرارتی و برودتی رو در تاریخ‌های مدنظر چک میکنم. سوال اولم اینه که آیا این رویه درسته یا راه جایگزینی پیشنهاد میکنین؟

و سوال دومم هم اینه که من این بار رو باید فقط برای همون اتاق بدست بیارم و در واقع سایر بخش‌ها اصلا اهمیتی نداره بصورت مستقیم، اما مشکلی که دارم اینه که نمیدونم دیوارهای داخلی رو (در واقع، مثلا دیوارهایی که از اون اتاق، با اتاق‌های مجاور ارتباط داره) چطوری طراحی کنم؟

حالت اول: اگر آدیاباتیک بگیرم، چون انتقال حرارتی نداره، عملا کل حرارت جذب‌شده از شیشه‌ها توی اتاق میمونه و اتاق به طرز عجیبی دچار اور هیتینگ میشه

حالت دوم: اگر هم اتاق‌های مجاور رو رسم نکنم و تمام دیوارهای اتاق رو از جنس دیوار بیرون (External wall) بگیرم قطعا درست نیست چون اینجوری با فضای بیرون در ارتباطه و میزان انتقال حرارت (چون دمای بیرون خیلی کمه) به شکل زیادی میره بالا در حالیکه در واقعیت اینجوری نیست و محیط اطراف اتاق مورد نظر، دماش مقدار کمی با اون اتاق تفاوت داره.

حالت سوم هم، اگر سایر اتاق‌ها رو طراحی بکنم ولی تیک مربوطه رو غیرفعال کنم تا در محاسبات گرمایش نیاد، باز هم خود نرم‌افزار آدیاباتیک فرض میکنه و میشه مثل حالت اول و دچار اورهیتینگ میشه
راه حلی برای این مشکل میشناسین که راهنمایی کنین دیوارهای اتاق مورد نظر رو چطور رسم کنم؟
@حامد_مصلحی

 پاسخ 

بهترین پیشنهاد شبیه سازی اتاق بر اساس شرایط واقعی از نظر مصالح و نوع سیستم و ست پوینت ها هست.

خروجی بار سرمایش و رگمایش هر اتاق رو هم میتونین از قسمت سیمولیشن برای هر اتاق بگیرید.