محمدرضا خداکرم
محمدرضا خداکرم

آب گرم مصرفی

 @حامد_مصلحی 

میزان DHW بر حسب لیتر بر متر مربع بر روز( 50 لیتر در روز به ازای هر نفر که در مبحث 19 هست را ضرب در تعداد 5 نفر موجود در هر واحد کردیم و بر زیر بنای ساختمان تقسیم کردیم) را در تب Activity در قسمت Building وارد کردیم، در مرحله بعد آیا  این که سراغ زون هایی مثل Living room، Bedroom و … که مصرف آب ندارند برویم و DHW  را خاموش کنیم اشتباه است؟؟؟؟

 پاسخ 

سلام

چون محاسباتتون رو بر اساس تعداد افراد و کل ساختمان انجام دادید کافی هست در سربرگ بیلدینگ وارد کنین و نیاز نیست فضایی رو خاموش کنین

البته میتونین کل مصرف آب گرم رو فقط در اون زون هایی که مصرف اب دارند تعریف کنین بر اساس تجهیزات

@حامد_مصلحی 

استاد من دقیقا با توجه به نکاتی که شما فرمودید و خودم هم بهش در سوال قبل اشاره کردم و مشخصات ساختمان ما که یک ساختمان 5 طبقه تک واحدی با زیر بنای 198 متر مربع برای هر واحد میابشد مشخصات را در نرم افزار وارد کردم (1- یعنی لحاظ کردن مصرف آب گرم 50 لیتر در روز به ازای هر نفر از مبحث 19 /////// 2- تبدیل به واحد لیتر بر متر مربع در روز از طریق ضرب عدد 50 در تعداد افراد ساکن در هر طبقه که 5 هست و تقسیم بر متراژ زیر بنای 1 واحد که 198 متر مربع هست و به عدد 1.256 لیتر بر متر مربع در روز رسیدیم////// 3- این عدد رو در تب building وارد کردیم که طبیعتا با این کار، این عدد برای تمام زون های ساختمان اجرا شد./////// 4- طبق راهنمایی شما در جواب سوال قبلم، DHW از تب HVAC را برای هیچکدام از زون ها مثل Living room و Bedroom که آب ندارند غیر فعال نکردم.///// 5- و در بخش DHW، در قسمت HVAC، دمای Main supply را 10 درجه و دمای Delivery را 60 درجه قرار دادم) و نهایتا به نتیجه زیر برای DHW در شبیه سازی رسیدم که شما در جواب سوال دیگری که کرده بودم، فرمودید که این مقدار گاز مصرفی برای DHW که بدست اومده، خیلی زیاد هست و منطقی نیست.

 

 

یکبار هم اومدم دقیقا همون مشخصات رو وارد نرم افزار کردم ولی این بار فقط برای زون هایی که آب گرم مصرفی دارند (مثل آشپزخانه و سرویس DHW را فعال گذاشتم و برای تمام زون هایی که در واقعیت آب گرم مصرفی ندارند مثل پذیرایی و اتاق خواب ها از تب HVAC،  تیک DHW را غیرفعال کردم و در نتیجه شبیه سازی دیدم که گاز مصرفی برای تامین DHW به 3600 kwh کاهش پیدا کرد.

حالا سوال من این جاست که آیا نتیجه جدید بدست آمده در روش دوم (3600 کیلووات ساعت) با توجه به ساختمان ما منطقی هست یا خیر؟؟؟ و کدام روش درست هست؟؟

 

مشکل اینجاست که شما برنامه زمان بندی رو یادتون رفته.

هرچند عدد 50 لیتر در روز، عدد حداکثر هست و کمتر هم میتونه باشه

برای محاسبات آب گرم، از کتاب های تاسیساتی استفاده کنین تا حداکثر مصرف ساعتی رو استخراج کنین و یک برنامه زمانی منطقی بدین و مجدد شبیه سازی کنین. مصرف گاز اب گرم مصرفی به سیستم گرمایش خیلی کم هست.