امیرعلی امیری
امیرعلی امیری

طراحی لوپ آب گرم مصرفی (DHW) در بخش Detailed HVAC دیزاین بیلدر

با عرض سلام و احترام خدمت اساتید عزیز
میخواستم تفاوت بین لوپ های مختلف برای تولید آبگرم در دیزاین بیلدر رو بپرسم.
من یه ساختمون مشخص رو، با هر کدوم از این لوپ ها که مدل میکنم، یه عدد متفاوتی برای گاز مصرفی مورد نیاز برای DHW بهم میده. 
با این توضیح که:
۱_ یک لوپ، ترکیب سیستم خورشیدی و یک مخزن آبگرم هست (مجموعا دو مخزن) و برای هر دو مخزن، اینترنال هیتر فعال هست با سوخت گاز طبیعی و با شرایط بازدهی ۹۰ درصد و دمای آب خروجی 55 درجه سلسیوس. ظرفیت هیتر مخزن جانبی روی اتوسایز هست و ظرفیت هیتر مخزن خورشیدی، روی ماکزیمم هست که کمبودی از لحاظ ظرفیت نداشته باشه. 
۲_ لوپ بعدی هم برای همین ساختمون هست و فقط یک مخزن داره که آبگرم از کلکتور میریزه داخلش و تبادل حرارت انجام میده و … که توی این لوپ هم برای تنها مخزنش اینترنال هیتر رو فعال کردم دوباره با همون ظرفیت ماکزیمم و بازدهی 90 درصد و دمای آب خروجی روی 55 درجه سلسیوس و با سوخت گاز طبیعی.

خروجی هر کدوم از لوپها متفاوته و در واقع متوجه نمیشم که چرا در لوپ اول وقتی آب خروجی از مخزن آبگرمکن خورشیدی با دمای ۵۵ درجه خارج میشه، چرا باید تو مخزن دومی هم انرژی مصرف کنه در صورتی که خروجی از مخرن دوم هم همون ۵۵ درجه باید باشه و احتمالا اتلاف انرژی از لوله هم تو دیزاین بیلدر لحاظ نمیشه... به همین خاطر انرژی موردنیاز برای لوپ دارای دو مخزن بیشتر میشه و دلیلش رو متوجه نمیشم.

@حامد_مصلحی د_مصلحی @behnam-asayesh sh با تشکر از لطف شما بزرگواران

دانلود پیوست
 پاسخ 

با سلام و درود خدمت شما مهندس عزیز

در درجه اول توجه داشته باشید که در هر دو لوپ، Solar Storage Tank در وقع یک مبدل حرارتی Shell & Tube است. همانطور که در تصویر پیوست مشخص است، این سیستم دارای 2 مدار مجزا (بدون اختلاط آب) می باشد. در مدار 1 آب گرم از طریق کلکتور خورشیدی گرم شده و در در مبدل با آب مدار 2 تبادل حرارت انجام می دهد و آب گرم تولید شده در مدار 2 مصرف می شود.

لوپ شماره 1 یک سیستم تولید آبگرم خورشیدی به همراه Auxiliary Water Heater تعریف شده است. این سیستم به لحاظ عملیاتی زمانی استفاده می شود که به تامین آبگرم با دمایی بیش از دمای خروجی سیستم خورشیدی نیاز باشد.  به طور مثال، در مدار 2 به آب با دمای 70 درجه سلسیوس نیاز است. آبگرم تولیدی در مدار 1 (خورشیدی) 55 درجه سلسیوس است. در این حالت آب با دمای پایین (مثال 15 درجه سلسیوس) وارد Solar Storage Tank می شود و به دمای 55 درجه سلسیوس می رسد. سپس آب وارد Auxiliary Water Heater شده و مجددا با دمای بالاتری (مثال 70 درجه سلسیوس) می رسد. در نتیجه با توجه به منبع گرمایش (گاز، برق) در Auxiliary Water Heater، مصرف انرژی بیشتری نسبت به لوپ شماره 2 وجود خواهد داشت. 

به عنوان جمع بندی باید عرض کنم خدمتتون که این دو لوپ به لحاظ عملیاتی دارای کاربرد متفاوتی (دمای متفاوت) هستند.

امیدوارم تونسته باشم کمک کنم.

سلامت و موفق باشید.

آسایش

1401.05.08