فرزانه فتحی
فرزانه فتحی

مثبت شدن بار تهویه مکانیکی در یک ماه از تابستان

سلام. وقت بخیر

من برای مدل کردن یک اتاق آزمایش، مقادیر ventilation per Area و ventilation per Person رو از استاندارد اشری ۶۲ برداشتم. برای برنامه زمانبندی (ventilation schedule) هم برای ساعاتی که ساختمان فعال هست ۱ و در حالت تعطیل ۰.۵ گرفتم.

وقتی خروجی می‌گیرم Mechanical Ventilation Energy برای یک ماه از سال مثبت به دست میاد. من در مورد تهویه طبیعی می‌دونم اگه این مقدار مثبت باشه یعنی تهویه عملا داره ساختمون رو گرم می‌کنه به جای خنک کردن و فایده نداره. ولی در مورد تعویض مکانیکی هوا نمی‌دونم چرا چنین مشکلی باید به وجود بیاد و چه طوری باید حلش کنم؟

ممنون

 پاسخ 

این یعنی دارید شما گرما جذب میکنید به واسطه اون outdoor air ای که سیستم مکانیکی از بیرون میگیره واسه هوای تازه .. 


خیلی ممنون، منظورم اینه که این اتفاق غیرمنطقیه؟ مثلا تهویه طبیعی رو که نتایجش مثبت بود رو غیرفعال کردم چون همون طور که خودتون تو آموزش گفتین اگه گرما وارد فضا کنه دیگه فایده نداره. ولی تهویه مکانیکی رو که نمی‌تونیم غیرفعال کنیم؟ پس این نتیجه به دست بیاد هم اشکالی نداره؟

یا اینکه می‌تونه به تنظیمات غلط ست‌پوینت‌ها مربوط باشه؟

چرا میتونید غیر فعال کنید اگر ونتیلیشن مکانیکی روصفر بدید .. یا میتونید برنامه زمانبندی بدید به هواساز ..


با کدوم کامپوننت‌ها باید این مقدار صفر بشه؟ و این طوری تکلیف تعویض هوای داخل چی می‌شه؟ 


+ من الان فقط برای کامپوننت set energyplus zone loads مقادیر ventilation per area و ventilation per person رو دقیقا به همون اندازه که تو استاندارد اشری هست وارد کردم. وقتی مقادیر مربوط به آفیس رو وارد می‌کنم هیچ مشکلی نداره ولی وقتی مقادیر بالا وارد می‌کنم این طوری اندازه مکانیکال انرژی زیاد و مثبت میشه.


+ برای کامپوننت set energyplus zone schedules هم یه اسکجول برای تهویه در نظر گرفتم که شب‌ها ۰.۵ هست، روزها ۱ چون تو استاندارد نوشته شب‌ها می‌تونه کمتر در نظر گرفته بشه


- تنها کامپوننت دیگه‌ای که می‌شناسم برای تنظیمات تهویه، Air details هست ولی من ازش استفاده نکردم، از پارامترهای HVAC availability schedule و demand controlled ventilation این کامپوننت باید استفاده کنم؟

-------------------------

در واقع من تا الان فک می‌کردم تهویه مکانیکی همون تعویض هوای لازم برای هر فضا هست که طبق استانداردها باید رعایت شه. این مطلب اشتباهه؟

بله از قسمت air details میتونید برنامه زمانبندی بدید 

تعویض هوای تازه بر عهده هواساز یا AHU هست .. که در این حین مقداری از هوای بیرون رو به عنوان fresh air با هوای بازگشتی (که البته بستگی به عملکرد داره) ترکیب میکنه و میفرسته مجدد داخل فضا با بار خنثی به عنوان neutral air .. 

ممنون استاد. راستش من تو تشخیص ارتباط بین پارامترهای ورودی/خروجی هانی‌بی و مشخصات یه سیستم هواساز یه مقدار مشکل دارم، چیزی که من متوجه شدم تا اینجا این طوریه:

- ما نرخ تهویه رو داریم که تقریبا غیرقابل تغییره بر اساس استاندارد که ورودی کامپوننت Set EP zone loads هستن (vent/area , vent/person).

- یه برنامه زمانبدی تهویه داریم برای جاهایی مث آزمایشگاه که می‌تونن تو ساعات مختلف نرخ تهویه متفاوت داشته باشن که ورودی کامپوننت Set EP zone Schedules هست. (عکس از Hydrashare هست.)

- حالا این تعویض هوا می‌تونه به صورت ترکیبی از هوای برگشتی یا از هوای تازه تأمین شه. برنامه‌ای که تو قسمت air details برای وارد می‌کنیم به عنوان HVAC availability schedule برای اینه که تعیین کنیم از هوای تازه استفاده بشه یا نه؟! که اگه هوای بیرون گرم بود در حالت خاموش قرار بگیره و از هوای بیرون استفاده نکنه؟! 

+ خلاصه اینا میشه یه همچین شکلی:

اشکالم تو اون دو تا قسمتی هست که سوال دارم، احساس می‌کنم اینا رو اشتباه متوجه شدم.

+ یه نکته هم اینکه برای آزمایشگاه که استفاده از هوای برگشتی ممنوعه. پس اگه HVAC Schedule برای اینه که هوای تازه رو کنترل کنیم، تو تمام ساعاتی که تهویه انجام میشه باید روشن باشه و از این حالت برنامه زمان‌بندی سیستم مکانیکی نمی‌شه استفاده کرد؟


ببینید ما دوشاخص داریم برای تعویض هوا ، یکی بر اساس متراژ یکی به ازای هر نفر .. این تعویض هوا توسط هواساز انجام میشه که هواساز به واسطه ترکیب هوای برگشتی با هوای تازه انجام میده که حال برای فضایی مثل اتاق عمل یا ازمایشگاه شما عملا هوای برگشتی ندارید .. هوای برگشتی رو میشه با این ورودی صفر کرد .. 


از طرفی mechanical ventilation energy یعنی گرمایی که به واسطه اون fresh air شما به فضا میدید (مثبت) یا از فضا میگیرید (منفی) .. پس ارتباطی به سرد یا گرم بودن هوای بیرون نداره .. 


ورودی HVAC availability schedule صرفا برای خاموش یا روشن کردن هواساز هست ، نه هوای تازه .. 

ورودی cooling/heating supply air temp یعنی دمای هوایی که از هواساز خارج میشه و وارد فضا میشه پس از ترکیب با outdoor air و رد شدن از رو کویل سرمایش یا گرمایشی .. 


و دقت کنید برنامه زمانبندی که شما از سایت برداشتید به صورت fractional هست .. یعنی اون 0.5 یا 1 در مقدار تعویض هوایی که تعیین کردید برای هر متر یا نفر ضرب میشه ..

خیلی ممنون استاد بابت راهنمایی‌هاتون در مورد مدلسازی هواساز و تهویه مکانیکی، مشکل من حل شد