h.s h.s
h.s h.s

راهنمایی در خصوص نوع نرم افزار و محاسبات کنترل نور و حرارت

سلام، وقتتون بخیر، راهنمایی نیاز دارم در رابطه با پروژم، اگر نمای بنا، نمایی باشه شامل پنل های زیست راکتور حاوی جلبک، و بخوایم میزان عبور نور و انتقال حرارت رو از این پوسته با در نظر گرفتن 4 درصد مختلف شفافیت(20%،40%،60 % و 80%)،  و با در نظر گرفتن 3 رنگ مختلف(سبز، قهوه ای و قرمز)  محاسبه کنیم، از چه نرم افزارهایی میتونیم استفاده کنیم، در صورتی که مدلمون رو توی راینو یا رویت بکشیم، و اصلا روش کار به چه صورته؟ در ضمن لایه های این زیست راکتور در واقع شامل شیشه بروسیلیکات در دو طرفش و اب و جلبک داخل اونه که با توجه به میزان تراکم جلبک ها، 4 درصد مختلف شفافیت رو میخوام در نظر بگیرم و رنگ جلبک ها تعیین کننده سه رنگی که عنوان کردم  هست که تو محاسبات کنترل نور و حرارت مدنظرمه.

 پاسخ 

سلام 

موضوع شما خیلی شبیه ایده ساختمان اداری هامبورگ هست که از جلبک در اب برای عمل فتوسنز برای تجزیه اب به واسطه تماس جلبک با تابش خورشید، استفاده کرده .. این رو گفتم که حواستون به این موضوع باشه شاید خیلی ایدتون از این نظر کاربردی نباشه اگر جلبک در معرض تابش خورشید قرار بگیره .. 


در مورد سوالتون سه تا بحث هست .. شبیه سازی با رویکرد روشنایی یا انرژی .. یا هر دو ..

اگر روشنایی مد نظر تنها میزان شفافیت شیشه و رنگ مورد نظر مهم هست برای انالیز .. 

اگر انرژی خروجی کار هست باید حبرای حالته های مختلف سه تا پارامتر رو محاسبه کنید .. U-value .. SHGC.. VT .. برای حالت های مختلفی که دارید ..


اگر قراره ترکیب کنید .. تاثیر روشنایی طبیعی تنها بر روی روشنایی مصنوعی میتونه لحاظ بشه در انرژی پلاس ... 


نرم افزاری که قادر به شبیه سازی این موضوع هست هانی بی یا دیوا هست .. ولی اگر انرژی خروجی کار هست دیوا تواناییش کافی نیست .. در مجموع برای اینکار بهتره از هانی بی استفاده کنید .. با دیزاین بیلدر هم میتونید ولی ایمپورت کردن از راینو یا رویت بهش داستان داره و باید دوباره بکشید .. و اینکه تنوع خروجیش مخصوصا در زمینه روشنایی به اندازه هانی بی نیست .. 

ممنونم از راهنمایی خوبتون، بله در واقع تنها نمونه ساخته شده ساختمان هامبورگه، از این جهت میفرمایین کاربردی نیست که ممکنه پدیده مهار نوری اتفاق بیافته و بر اثر تابش بیش از حد جلبک ها تجزیه بشن؟ 

 ممکنه در رابطه با U_value, SHGC و VT، تفاوتاشون، ارتباطاتشون و تعریفشون یه توضیحی بهم بدین؟ 

پس چه تو مساله میزان انتقال حرارت چه تو مساله کنترل نور من باید از هانی بی استفاده کنم تا به نتیجه درست تری برسم؟ 

و اینکه برای کسی که اشنایی با هانی بی نداره چه مدت زمان نیازه به تسلطی برسه که بتونه همچین موضوعی رو حل کنه با هانی بی و انالیزهای مربوطه رو بگیره؟ 

1) بله 

2) ضریب انتقال حرارت یا u value ارتباطی به دو تای دیگه نداره به صورت مستقیم .. shgc ضریب میزان جذب تابش خورشید هست که معمولا در اقلیم گرم باید کم باشه در اقلیم سرد زیاد .. عدد VT به shgc نزدیکه معمولا .. سرچ کنید مفاهیمش براتون کامل میاد ... 

3) بله .. 

4) نمیدونم .. به هوش نرم افزاری شما بستگی داره .. از دو ماه تا دو سال میتونه طول بکشه ... اگر قرار باشه روشنایی رو دقیق مدل کنید میتونید از هانی بی پلاس هم استفاده کنید .. که افزونه ای برای هانی بی هست