محمدرضا خداکرم
محمدرضا خداکرم

سوالی درباره زون بندی (دیتیل اچوک)

@behnam-asayesh 

در دوره و هنگام طراحی سیستم hvac و موقع زون بندی، یک واحد مسکونی کامل را با تمام اتاق ها و قسمت های مختلفش مثل سرویس بهداشتی و راهرو و… به عنوان یک زون تعریف میکردید و منبع گرمایش و سرمایش را به زون وصل میکردید. سوال من این هست که مشخص کردن بخش هایی مثل سرویس بهداشتی، راهرو یا قسمت های مشابه به عنوان بخشی که جز زون ما محسوب شود و از سیستم سرمایش و گرمایش بهره بگیرد، اشتباه نیست و باعث اشتباه شدن محاسبات و نتایج شبیه سازی ما نمیشود چون ما در این قسمت ها قطعا از سیستم سرمایش و گرمایش استفاده نمیکنیم.

سوال دیگرم درباره این است که اگر ما از سیستم اسپیلت یا چیلر و فن کویل بخوایم استفاده کنیم طبیعتا این احتمال وجود دارد که ما مثلا در قسمتی مثل سالن از بیشتر از یک اسپیلت یا فن کویل ( یابرای سیستم گرمایشی از بیش از یک رادیاتور) استفاده کنیم. این که ما میایم برای کل واحد یک زون تعریف میکنیم و توی اون زون کلا یک منبع توزیع (حالا چه فن کویل باشد چه اسپیلت چه رادیاتور) تعریف میکنیم درست است؟؟ این به چه معنا است؟؟ یعنی نرم افزار میاد در هر کدام از اتاق های اون زون (واحد مسکونی) یک سیستم توزیع قرار میده؟ اگر ما خواستیم در یک اتاق مثل همون سالن بیشتر از یک سیستم توزیع داشته باشیم، تکلیف چیست؟؟

 پاسخ 

با سلام،

موضوع زون بندی فضاهای کاربری کاملا به شرایط طراحی ساختمان بستگی دارد. در نظر گرفتن فضاهایی مثل سرویس بهداشتی و … به عنوان فضای Conditioned به ذاته صحیح نیست. ولی ممکن است شرایط ساختمان و طراحی به گونه ای باشد که نظر طراح بر تهویه چنین فضاهایی باشد. (در دوره آموزشی به دلیل تسریع در انجام محاسبات و مدلسازی، سرویس های بهداشتی و سایز بخش های ساختمان به عنوان یک Zone در نظر گرفته شده است).

نکته: به طور کلی Zone در نرم افزار دیزاین بیلدر به معنای یک شرایط طراحی (دما، رطوبت نسبی و …) یکسان است. 

موضوع Zone بندی در طراحی تا حد زیادی به نظر طراح بستگی دارد. به طور مثال یک ساختمان پنج طبقه را در نظر بگیرید. 

1. سیستم تهویه کولر اسپلیت و رادیاتور (پکیج مستقل برای هر طبقه) : در چنین شرایط مناسب است که هر طبقه یک Zone مستقل در نظر گرفته شود. 

2. سیستم تهویه فن کوئل (چیلر، بویلر) : در چنین شرایطی مناسب است که کل ساختمان یک Zone در نظر گرفته شود. 


وقتی برای یک Zone یک سیستم تهویه مطبوع تعریف می کنید، به طور مثال فن کوئل، در خروجی های نرم افزار در بخش Space، ظرفیت مورد نیاز برای گرمایش و سرمایش هر فضا به تفکیک نمایش داده می شود. تصمیم گیری در مورد تجهیزات مورد استفاده (یک فن کوئل 1200 یا دو فن کوئل 600) بر عهده طراح و بر اساس کاتالوگ تجهیزات است.


تعریف چند سیستم توزیع در یک Zone در شرایطی امکان پذیر است. به طور مثال میتونید یک سیستم توزیع هوایی (دریچه) و یک سیستم توزیع فن کوئل برای یک Zone داشته باشید. 

 

پیروز باشید.

بهنام آسایش