رضا افشاریان زاده
رضا افشاریان زاده

داده های غیرمنطقی خروجی ترنسیس در مقایسه با نتایج مدل سازی پروژه مرجع

سلام

من برای پایان نامه ی خودم از نرم افزار ترنسیس استفاده میکنم. یک کلکتور فتوولتاییک حرارتی باید مدل سازی بشه و نتایج اون رو با کار اکسپریمنتال مقایسه کنم. برای مرجع از این پایان نامه (PERFORMANCE ANALYSIS AND MODELLING OF HYBRID PHOTOVOLTAIC-THERMAL SOLAR PANELS) استفاده کردم چون در این پروژه خودش هم بعد از کار آزمایشگاهی، شبیه سازی رو در ترنسیس انجام داده و نتایجش رو با کار اکسپریمنتال مقایسه کرده.

من هم عینا طبق روشی که توضیح داده شبیه سازی در ترنسیس رو انجام دادم. ولی نتایجی که بدست آوردم با نتایجی که در این پروژه بدست اومده تفاوت زیادی داره. نحوه مقایسه هم به این شکل بوده که خروجی electrical و thermal رو سه ساعت قبل و بعد از ظهر خورشیدی هر روز میانگین گرفتم. آغاز و پایان شبیه سازی از 25 جولای تا 14 سپتامبر بوده. برای جداسازی خروجی در ساعات گفته شده از فرمول نویسی در اکسل استفاده کردم(شیت اول: NERL). خروجی ترمال از ساعت 9 تا 15 در ستون K و خروجی الکتریکال در همین بازه در ستون M برای هر روز حساب شده.

در این جدول خروجی حساب شده با تایپ 50d که برحسب وات هست مد نظر گرفتم. برای مقایسه داده های thermal میانگین همه ی اعداد در ستون K (880.44) رو استخراج کردم و برای اینکه از kj/h به وات تبدیل بشه از این وبسایت استفاده کردم که نهایتا شد 244.56 وات. در صورتی که همونطور که در جدول میبینید خروجی حرارتی باید 401.4 وات باشه و اختلاف زیادی دیده میشه.

برای خروجی الکتریکال همین مشکل وجود داره. خروجی که من بدست آوردم 94.24 وات هست در صورتی که پایان نامه مرجع 171.2 وات حساب کرده.

میشه لطفا من رو راهنمایی کنید؟ مشکل از چیه که اینقدر اختلاف بین داده ها وجود داره؟ من برای حل کردن این مساله خیلی تلاش کردم ولی متاسفانه هیچ راه حلی پیدا نکردم.

فایل ترنسیس به همراه فایل آب و هواشناسی و خروجی ها در اکسل رو پیوست کردم. ممنون از وقتی که میذارید.

 

دانلود پیوست
 پاسخ