سنا علیزاده
سنا علیزاده

سیستم سرمایش و گرمایش

@hooman_azad79 سلام استاد بزرگوار روز بخیر

برای مدلسازی سیستم solar heating and cooling برای کاربری مسکونی برای شهر سنندج چگونه باید عمل کنم؟ و همچنین اب گرم (DHW) و برق ساختمان را تامین کند. ایا بنظرشما این سیستم heat pump water to air برای ایجاد سرمایش در این سنندج برای کاربری مسکونی کارایی دارد؟ اگر نه چه سیستمی مناسبتر است؟

کامپوننت های هیت پامپ و PVT ها بسیار متنوع هستند و چون رشته معماری انرژی هستم بصورت تخصصی اطلاعاتی درخصوص شان ندارم دقیق نمیدانم هرکدام از اینها برای چه مواردی باید استفاده شوند. ممنون میشوم اگر مقاله یا فیلم اموزشی در خصوص سوال بالا هست من راهنمایی بفرمایید.

با تشکر و سپاس فراوان

 

 پاسخ 

سلام بانوی عزیز

برای سرمایش خورشیدی، دو راه آماده داریم: یکی اینه که از سیستم های متداول سرمایشی با انرژی الکتریسیسته (مثل اسپلیت یا وی آر اف) استفاده کنیم و سعی کنیم برق مورد نیاز آنها را تا حد امکان با استفاده از پنل های پی وی از خورشید تامین کنیم. راه دیگه استفاده از چیلر جذبی خورشیدی هست که با استفاده از کولکتورهای خورشیدی، آبگرم مورد نیاز برای کارکرد چیلر رو از خورشید تامین می کنیم. حتما می دانید که ظرفیت چیلرها نسبتا زیاد است و حدودا از 40-50 تن برودتی شروع میشه. شما می توانید یک سیستم خورشیدی طراحی کنید که هم آبگرم مورد نیاز چیلر و هم آبگرم مصرفی مورد نیاز شما رو تامین کنه. اگه علاقمند هستین درباره چگونگی کارکرد هیت پمپ، چیلر جذبی و PVT اطلاعاتی کسب بفرمایید، لطفا به من ایمیل بزنین تا منابعی برای شما بفرستم: hooman_azad79@yahoo.co.uk 

خیلی ممنونم از لطف شما اساتید گرامی و دست اندرکاران این سایت

@hooman_azad79 ببخشید استاد برای سیستم گرمایشی نیز به نظر جناب عالی چه نوع سیستمی بهینه و کاراتر است؟ و در رابطه با مدلسازی سیستم پیشنهادی شما در بحث سرمایش و گرمایش در ترنسیس چه طور عمل کنم؟

ممنون میشم این رو هم راهنمایی بفرمایید.

ببینید بانوی گرامی
چون شما در حال انجام پروژه در ایران هستین، بحث کارایی درباره سیستم گرمایشی زیاد معنا نداره و بهترین و متداول ترین سولوشن، استفاده از آبگرم برای گرمایش ساختمان هست حالا این آبگرم می تونه هدایت بشه بسمت رادیاتور، فن کویل یا غیره. پس شما یه سیستم بویلر آبگرم با مشعل گازی در هر حال نیاز دارید. می توانید در صورت تمایل، از کولکتورهای خورشیدی برای کمک به همین سیستم، استفاده کنید. شما در این دوره کاملا آموزش دیده اید که چطوری سیستم آبگرم خورشیدی رو در ترنسیس مدل کنید. فقط کافیه برای لود تانک، بار گرمایشی ساختمان را تعریف کنید. برای سیستم سرمایشی خورشیدی، عرض کردم، یا چیلر جذبی خورشیدی رو پیشنهاد می کنم یا سیستم هیت پمپ + PV. شما که معمار هم هستید، می توانید یه طراحی زیبا از ساختمان ارائه بدین و فضای کافی برای نصب PV روی دیوارهای ساختمان را پیش بینی کنید. و حتی از BIPV استفاده کنید، پنل های PV که در خود سطوح خارجی ساختمان به عنوان بخشی از مصالح استفاده میشن.

@hooman_azad79 بله خیلی ممنونم از لطف و مرحمت شما بزرگوار