نیلوفر هاشمی
نیلوفر هاشمی

بار حرارتی برای فضاهای کنترل نشده

@amirT 

با سلام و احترام

آقای دکتر من میخوام بار حرارتی یک ساختمان را بدون استفاده از سیستم های مکانیکی محاسبه کنم. برای این کار فضاها را کنترل نشده در نظر گرفتم اما در خروجی هیچ محاسباتی انجام نشده.

ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که در چنین شرایطی باید په کار کنم.

 پاسخ 

سلام 

این موضوع رو فکر کنم تو دوره با هم چند بار صحبت کردیم .. شما باید سیستم مکانیکی انتخاب کنید که بار سایزینگ رو بهتون بده .. منتها این بار سایزینگ به نوع سیستم مکانیکی ربطی نداره بلکه بر اساس طرحی که دارید و ست پوینتی که تعریف میکنید برای سرمایش و گرمایش و همچنین دما بیرون design day میاد محاسبه میکنه که میتونه ملاکی باشه برای اینکه چقدر راهکارهای پسیو شما موفق عمل کرده 

سپاسگزارم. ولی اگر بخوام آسایش حرارتی را بر اساس سازگاری (مدل آداپتیو) محاسبه کنم در این صورت باید فضاها را کنترل نشده در نظر بگیرم که با این کار سیستم مکانیکی به طور اتوماتیک حذف میشه. در این حالت راهکار چی هست؟

هدفم از این کار اینه که مدلم را یک بار به صورت فضای کنترل شده و بار دیگه به صورت کنترل نشده ران بگیرم و در خروجی، نتایج فانگر را با سازگاری مقایسه کنم. بعد نتایج فانگر را به صورت دستی به سازگاری تبدیل کنم و با نتایج شبیه سازی مقایسه کنم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

@amirT 

و یک سوال دیگه هم دارم. اگر بخوام آسایش حرارتی و دمای هوای داخل یک زون را ، به غیر از در مرکز زون، در مثلا 70 سانتیمتری پنجره بررسی کنم، راهی وجود داره؟ کاری که من کردم اینه که عمق 1.5 متری از پنجره را به صورت یک زون در نظر گرفتم و با یک airWall از زون اصلی جدا کردم تا بتونم متغیرهای مورد نظرم را در نزدیکی پنجره به دست بیارم. آیا این روش درسته؟ و اگه درسته آیا مقادیر solar gain را درست محاسبه میکنه؟ چون با این کار مقادیر solar gain فقط برای زون مجاور پنجره محاسبه میشه و برای زون اصلی صفر در نظر گرفته میشه.

لطفا سوالاتتون رو که موضوع متفاوتی دارن در یک پست مجزا مطرح کنید .. بار حرارتی یک بحثه ، اسایش حرارتی موضوعی دیگر .. برای اسایش حرارتی اداپتیو شما کافیه زون ها رو uncondition کنید ومحاسبه کنید .. ربطی به بار حرارتی نداره .. در خصوص تغییر نقطه محاسبه دمای یا اسایش حرارتی زون، راهی ندارید که تغییر بدید .. منتها در خصوص اسایش حرارتی ، هانی بی این قابلیت رو داره که مثل شبیه سازی روشنایی ، مقادیر مربوط به PMV یا مثلا SET رو به صورت گرید نمایش بدید در یک زون .. ولی مشخص نیست از چه روش ریاضی برای شبیه سازی این بخش استفاده شده، برای همین خیلی توصیه نمیکنم

@amirT 

خیلی ممنون از پاسخگویی شما. برای تغییر نقطه محاسبه دما یا اسایش حرارتی زون، این کاری که کردم درسته؟ “عمق 1.5 متری از پنجره را به صورت یک زون در نظر گرفتم و با یک airWall از زون اصلی جدا کردم تا بتونم متغیرهای مورد نظرم را در نزدیکی پنجره به دست بیارم”