بلاگ

محاسبه مقدار آب گرم مصرفی

محاسبه مقدار آب گرم مصرفی

نویسنده: حامد مصلحی   |   دسته بندی: سیستم تهویه مطبوع   |   تاریخ انتشار: 05 شهریور 1400

اولین قدم در محاسبات طراحی آبگرمکن خورشیدی، محاسبه حداکثر میزان مصرف آب گرم در بازه پیک یک ساعت یا در طول روز می‌باشد.

محاسبه از طریق مصرف‌کننده‌های آب گرم

به‌منظور محاسبه میزان آب گرم مصرفی ساختمان می‌توان از مقدار مصرف تجهیزات داخلی استفاده نمود. میزان آب گرم مصرفی تجهیزات داخلی در کاربری‌های گوناگون متفاوت می‌باشد. برای محاسبه میزان مصرف آب گرم تجهیزات داخلی بر اساس دماي 60 درجه سانتی‌گراد، می توان به فصل محاسبه مقدار آب گرم مصرفی و تخمین ظرفیت آبگرمکن کتاب­های تاسیساتی و مراجع آب گرم مصرفی مراجعه نمود.

محاسبه حجم مخزن آبگرمکن و ظرفیت حرارتی آن بر اساس نوع وسایل بهداشتی است که در ساختمان­های مختلف استفاده می­شود. در ‏جدول زیر مقدار آبگرم مصرفی انواع مختلف وسایل بهداشتی با توجه به نوع ساختمان بر حسب گالن در ساعت مشخص شده است. با توجه به اینکه تمام وسایل بهداشتی موجود در یک ساختمان به طور همزمان استفاده نمی شود، بنابراین لازم است در موقع محاسبه ی حجم مخزن ذخیرا آبگرمکن و نیز مقدار آبگرم مصرفی ساختمان ، ضریب همزمانی نیز در محاسبات منظور شود. در جدول زیر این ضرایب تحت عنوان ضریب تقاضای مخزن و ضریب تقاضای مصرف داده شده است.

مقدار آبگرم مصرفی بر حسب گالن در ساعت برای وسایل بهداشتی مختلف

محاسبه از طریق تعداد ساکنین

با داشتن تعداد افراد و ساکنین موجود نیز می‌توان پیک مصرف آب گرم در ساعت یا میانگین مصرف در طول روز را محاسبه نمود. در ادامه مقادیر موجود برای کاربری‌های مختلف ساختمان به ازای هر نفر آورده شده است.

میزان مصرف آب گرم بر اساس GPH

در رستوران‌ها به ازاي هر پرس غذا 1.5 GPH آب گرم مورد نیاز است. براي مصارف شستشو در رستوران‌ها نیز به 2 GPH آب گرم به ازاي هر ماشین ظرف‌شویی نیاز است. 

مقدار مصرف واقعی توسط رابطه 1 محاسبه می­گردد.

 

محاسبه ظرفیت مخزن مورد نیاز:

با داشتن تعداد افراد و ساکنین موجود نیز می‌توان پیک مصرف آب گرم در ساعت یا میانگین مصرف در طول روز را محاسبه نمود. در ادامه مقادیر موجود برای کاربری‌های مختلف ساختمان به ازای هر نفر آورده شده است.

مقادیر مصرف به ازای نفر 

مقدار مصرف واقعی در این روش توسط رابطه 3 محاسبه می­گردد.

در صورت استفاده از جدول فوق  به‌منظور اطمینان از سیستم برای جوابگویی در تمامی شرایط لازم است ضریب اطمینان 1.2 نیز برای ظرفیت مخزن در نظر گرفته شود.

محاسبه ظرفیت مخزن مورد نیاز:

دمای مورد نیاز آب گرم مصرفی

دمای آب گرم مصرفی نیز با توجه به کاربری متفاوت است؛ این دما برای مصارف معمولی نظیر دستشویی یا ظرف‌شویی در ساختمان‌های مسکونی حدود 120 تا 130 درجه فارنهایت (معادل 49 تا 54 درجه سانتی‌گراد) در نظر گرفته می‌شود. با بالاتر رفتن دمای آب گرم مصرفی میزان تلفات حرارتی از لوله‌های حامل آن بیشتر می‌شود و لذا اصولاً دمای بیشتر از 71 درجه سانتی‌گراد برای آب گرم مصرفی به کار نمی‌رود مگر در موارد خاص. برای محاسبات حرارت مورد نیاز آب گرم مصرفی معمولاً این دما را 140 درجه فارنهایت (معادل 60 درجه سانتی‌گراد) در نظر می‌گیرند.

 

 

 

برچسب ها

  • آب گرم مصرفی
  • DHW
  • محاسبه آب گرم مصرفی
  • solar water heater
  • آب گرمکن خورشیدی

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه شما

برای ثبت دیدگاه لطفا وارد وبسایت شوید.