بلاگ

شیشه های ترموکرومیک

شیشه های ترموکرومیک

نویسنده: نوید احمدی   |   دسته بندی: شبیه سازی اجزای ساختمان   |   تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1399

شیشه ها به عنوان یکی از مهمترین بخش های ساختمان تاثیر بسزایی در بارهای حرارتی وارده بر ساختمان دارند. به همین جهت توجه به عملکرد آنها و کنترل میزان تابش عبوری از آنها از اهمیت بالایی بر خوردار می باشد.  به همین جهت در ادامه ی پست های قبلی در این قسمت یه بررسی عملکرد شیشه های ترموکرومیک به عنوان یکی از زیر شاخه های شیشه های هوشمند غیر فعال می پردازیم. در ادامه با تیم آپگرین گرید همراه باشید.

شیشه های ترموکرومیک

همانند سیستم‌های الکتروکرومیک، سیستم‌های ترموکرومیک نیز متشکل از لایه‌ای مخصوص بین دو لایه از شیشه می‌باشند. در این لایه از رنگ دانه‌هایی استفاده می‌شود که با تغییر حرارت تغییر رنگ نشان می‌دهند. تغییر نوسانی ویژگی‌های فیزیکی در این نوع سیستم‌ها بستگی به شرایط حرارتی محیط دارد. این نوع شیشه‌ها معمولاً در دو حالت قرار دارند: یا در حالت شفاف (با بیشترین ضریب عبور برای طیف مرئی و خورشیدی) یا در حالت کدر (با کمترین ضریب عبور برای طیف مرئی و خورشیدی). محرک دما در سطح بیرونی شیشه‌ها باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی می‌شود و حالت شیشه تغییر می‌کند. بنابراین می‌توان عملکرد این نوع شیشه‌ها را این طور مطرح کرد که در صورتی که دما بالاتر از دمایی باشد که شیشه در آن برای تغییر حالت طراحی شده است، شیشه کدر خواهد شد و در صورتی که دما پایین‌تر از دمای طراحی شده برای شیشه باشد، شیشه در حالت شفاف باقی خواهد ماند. همانند شیشه‌های فتوکرومیک، تغییر حالت این سیستم‌ها به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و انجام این کار به صورت دستی توسط کاربر امکان پذیر نمی‌باشد. مشخصات نمونه‌هایی از این شیشه‌ها در جدول زیر گنجانده شده است. 


دما

VT

SHGC

U

VT

SHGC

U

VT

SHGC

U


PLEOTINT SUNTUITIVE CLEAR

INNOVATIVE GLASS SOLAR SMAT

RAVENBRICK RAVENWINDOW

پایین

60%

0.37

1.36

آرگون

55%

0.36

1.36

آرگون

33%

0.28

1.36

آرگون

بالا

13%

0.17

5%

0.12

5%

0.18

 دماهایی که در آنها این تغییر حالت‌ها در شیشه‌های ترموکرومیک رخ می‌دهد معمولاً ۱۰ و ۶۵ درجه‌ی سانتی گراد می‌باشد. موادی که در لایه‌ی ترموکرومیک به کار می‌روند معمولاً شامل مواد ارگانیک و غیر ارگانیک (مانند ژل ابری) و لایه‌های نازکی از اکسیدهای فلزی مانند اکسید وانادیوم می‌شود. 

از معایب شیشه‌های ترموکرومیک می‌توان به عدم کنترل آنها توسط کاربر اشاره کرد. همچنین ممکن است این شیشه‌ها حتی در اثر تابش خورشید نیز به دمای طراحی شده برای تغییر حالت کامل به حالت تیره نرسند و نتوانند مانع از خیرگی شوند. 

برچسب ها

  • شیشه های ترم کرومیک
  • شیشه های هوشمند
  • SHGC
  • VT

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه شما

برای ثبت دیدگاه لطفا وارد وبسایت شوید.