بلاگ

سیستم مستقل، هیترها و کوره های هوای گرم (بخش دوم)

سیستم مستقل، هیترها و کوره های هوای گرم (بخش دوم)

نویسنده: حامد مصلحی   |   دسته بندی: سیستم تهویه مطبوع   |   تاریخ انتشار: 16 فروردین 1401

در هیتر تابشی که از انواع هیتر‌های گازسوز می‌باشند با عبور جریان شعله مشعل از درون یک لوله مشکی رنگ و U شکل مخصوص که پشت آن رفلکتور یا منعکس کننده گرما نصب شده است قادر به تابش گرما به سطح مورد نظر می‌باشد. تابش گرما در هیترهای تابشی مانند تابش گرما در بخاری‌های برقی فقط سطح مقابل هیتر را بصورت تشعشعی گرم می‌کند و قادر به ایجاد گرمایش در دمای هوای محل نصب نمی‌باشد.

هیتر‌های گازسوز

استفاده از هیترهای تابشي (تشعشعی) برای گرمایش در سطح محل مورد نظر، در سالن‌های وسیع و حتي فضاهای باز مناسبترين انتخاب و همراه با صرفه‌جویی در میزان مصرف سوخت می‌باشد. هيترهای تابشي که در ارتفاع 4 تا 12 متری سطح زمين (بر اساس ظرفيت) نصب می‌شوند، بدون نياز به گرمايش هوای محيط، سطح مورد نظر را گرم نموده و موجب صرفه جويي نسبی درمصرف گاز می‌گردند.

هیتر‌های تابشی

مقررات و توصیه‌های ایمنی در استفاده از هیتر و کوره هوای گرم

1ـ طبق مقررات ملی ساختمان، نصب کوره هوای گرم در فضاهایی مانند راهروهاي دسترسی، راهروهای خروج اضطراري، سالن‌هاي اجتماعات، تئاتر و سینما مجاز نمی‌باشد.

2ـ طبق مقررات ملی ساختمان فاصله هیتر و کوره هوای گرم تا نزدیک‌ترین دیوار حداقل باید 15 سانتی متر (6 اینچ) باشد و حداقل فاصله اطراف هیتر و کوره هوای گرم تا هرگونه مواد قابل اشتعال 30 سانتی متر(12 اینچ) باشد. (کم توجهی به همین اصل بود که موجب آتش سوزی در حسینیه مسجد ارگ تهران وکشته شدن 78 نفر و مجروح شدن صدها نفر، در ماه محرم سال 1383 گردید).

3ـ فضاي دسترسی در جلوی هیتر یا کوره هوای گرم و محل نصب مشعل نیز حداقل 45 سانتی متر(18 اینچ) تعریف شده است.

4ـ سطح مقطع آزاد و بدون مانع هر یک از کانال‌هاي هواي تازه، برگشت و رفت هوای گرم نباید از ۴/۴ میلی متر مربع براي هر وات ظرفیت کوره کمتر باشد. (طبق مقررات ملی ساختمان)

5ـ تامین هواي تازه یا برگشت هیتر و کوره هوای گرم از حمام، توالت، دستشویی، آشپزخانه، پارکینگ و فضاهاي پرخطر مجاز نیست. (طبق مقررات ملی ساختمان)

6ـ برگشت هواي گرم یک واحد آپارتمانی نباید توسط دستگاه به واحد آپارتمان دیگری فرستاده شود. (طبق مقررات ملی ساختمان)

الزامات ساخت هیترها و کوره‌های هوای گرم

·مبدل حرارتی در هیتر و کوره هوای گرم دارای آلیاژ مخصوص ساخته شود. به نحوی تولید اکسید فلز معلق در فضا نمی‌کند (معمولاً پاس اول لوله‌های آتشخوار کوره‌های هوای گرم را از استیل مرغوب می‌سازند.

·احتراق در هیتر و کوره هوای گرم با سیستم تمام اتوماتیک صورت ‌گیرد.

·هیتر و کوره هوای گرم می بایست دارای فن تخلیه گاز حاصل از احتراق و اتصال به دودکش جهت خروج گازهای احتراق باشند.

برچسب ها

  • هیتر تابشی
  • هیتر تشعشعی
  • کوره هوای گرم
  • هیتر‌های گازسوز

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه شما

برای ثبت دیدگاه لطفا وارد وبسایت شوید.