نیلوفر هاشمی
نیلوفر هاشمی

بررسی بار حرارتی ساختمان

با سلام و احترام

در اعتبار سنجی مدلم با واقعیت بالاخره بعد از تنظیمات فراوان و انجام راه حلهای متعدد توانستم نتیجه شبیه سازی را به واقعیت نزدیک کنم. اما حالا مشکلی که وجود داره اینه که در تحلیل بار حرارتی ساختمان، بار سرمایی را نشون نمیده و فقط بار گرمایی را نشون میده. از طرفی برای اینکه نتایج به واقعیت نزدیک بشه هیچ سیستم مکانیکی در نظر نگرفتم و تنها با توجه به تهویه طبیعی و همچنین تنظیم برنامه ست پوینت گرمایش و سرمایش، دمای داخلی فضاها و دمای سطح خارجی پوسته ها را کنترل کردم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که چطور میتونم در خروجی مقدار بار سرمایشی هر زون را داشته باشم.


 پاسخ 

البته جناب دکتر، این را میدونم که اعداد ست پوینتی که دادم، باعث این مشکل شده. اگر ست پوینت فرضا سرمایش را عدد 24 بدم، دمای داخل فضاها از 24 بیشتر نمیشه در حالی که من میخوام شرایط طبیعی را بررسی کنم و در شرایط طبیعی دمای داخل فضاها به 42 و بیشتر هم رسیده. به همین دلیل مجبور شدم با اعداد ست پوینت بازی کنم تا نتایج به واقعیت نزدیک بشه. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

اول اینکه پلاگین ها اپدیت نیستند .. اپدیت کنید به اخرین ورژن موجود.. 

دوم اینکه منظور شما از اینکه سیستم مکانیکی تعریف نکردید ولی ستپوینت دادید چی هست ؟ اگر کاندیشن رو فالس کردید دادن ست پوینت و اون برنامه های زمانبندی کاملا بی معنیه.. اگر منظورتون اینه نوع سیستم تعیین نکردید که هانی بی دیفالت ideal air load در نظر میگیره ..

پلاگین ها رو اپدیت کنید مجدد ران بگیرید .. باید بهتون بار سرمایشی بده در هر صورت .. 

سلام

سپاسگزارم. پلاگین را آپدیت کردم. تمامی فضاهای مدل من کنترل شده هستند و اگر شرایط را به کنترل نشده تغییر بدم دیگه کلا نه بار سرمایشی را محاسبه میکنه و نه بار گرمایشی را.  از طرفی متوجه شدم که وقتی دمای ست پوینتها را (در مولفه برنامه زمان بندی گرمایش و سرمایش) خارج از محدوده دمای طبیعی (دمایی که بدون سیستم های مکانیکی در فضاها اتفاق می افتد) در نظر بگیریم، نرم افزار دیگه بار حرارتی را حساب نمیکنه. یعنی مثلا در مدل من دمای داخل زونها در تابستان به حداکثر 42 درجه میرسه (این عدد با اندازه گیری های واقعی که  انجام داده ام مطابقت دارد) خب وقتی که من ست پوینت سرمایش را روی عدد 42 تنظیم میکنم به این معنی است که تا دمای 42 درجه محدوده آسایش حرارتی محسوب میشه و چون عملا دما بالاتر از این عدد نمیره پس بار سرمایشی هم محاسبه نمیشه. من برای اطمینان ست پوینت گرمایش را هم روی یک عدد کاملا پرت مثل -15 تنظیم کردم و دیدم که بار گرمایشی را حساب نمیکنه و نتیجه گیری من درست هست. 

حالا مشکل اینه که اگر اعداد ست پوینت را مطابق با محدوده های استاندارد آسایش حرارتی تعریف کنم، دمای داخل زونها از این محدوده بیشتر یا کمتر نمیشه و با اندازه گیری های واقعی من مغایرت پیدا میکنه. و اگر ست پوینتها را خارج از محدوده دمایی که داره اتفاق میفته تعریف کنم در این صورت بار سرمایشی و گرمایشی را نمیتونه محاسبه کنه. 

آیا راهی هست که بتونم طبق وضع موجود که دمای داخل زونها به صورت طبیعی داره اتفاق میفته، شبیه سازی را انجام بدم و از طرفی بار سرمایش و گرمایش را هم طبق محدوده های آسایش حرارتی به دست بیارم؟

با سپاس فراوان.

طبق عکس اول خروجی که zone sizing به شما میده بار سایزینگ هست نه بار حرارتی .. بار سایزینگ یعنی بار خالص فضا بدون در نظر گرفتن هر گونه سیستم مکانیکی که با توجه به بدترین شرایط مرزی در زمستان و تابستان و sensible load که به ست پوینت وابسته هست، بدست میاد .. پس نتیجه گیری که کردید امری بدیهی هست و برای همین از بار سایزینگ برای ظرفیت سنجی سیستم های مکانیکی برای هر فضا استفاده میشه .. 


بار حرارتی باری هست که سیستم مکانیکی برق یا گاز مصرف میکنه که دمای فضا رو برسونه به اون ست پوینت .. این بار کاملا مفهموش از بار سایزینگ جداست .. حال بر اساس این تعریف چیزی که شما دنبالش هستید بار حرارتی به نظر میرسه باشه .. شما باید خروجی رو از کامپوننت زیر بگیرید برای بررسی .. همچنین شما باید ست پوینت رو بر اساس واقعیت تعریف کنید .. حال اینکه مغایرت داره دلیل نمیشه شما به زور بخواید با روش های نادرست به اون عدد برسید .. 

اگر دارید با واقعیت میسنجید بعضی از پارامترها رو هانی بی به صورت دیفالت لحاظ نمیکنه که باعث این اختلافات عددی میشه .. و کسی میتونه این موارد رو رفع کنه که به انرژی پلاس مسلط باشه .. بهتون پیشنهاد میکنم ابتدا یکی از کیس های bestest انرژی پلاس رو بررسی کنید و بر اساس اون تو هانی بی مدلسازی کنید و نتایج رومقایسه کنید .. اینطوری متوجه میشید مجبورید یک سری پارامترها رو دستی کد بدید به هانی بی به صورت additional strings یا اینکه باید فایل idf رو دستی ادیت کنید و مجدد اون رو تو هانی بی ران بگیرید .. 


سپاسگزارم. منظور من همون zone sizing هست. حالا روش پیشنهادی شما را انجام میدم ببینم به چه نتیجه ای میرسم. باز هم از راهنمایی و وقتی که میگذارید نهایت قدردانی را دارم.