مهتاب
مهتاب

سوالی در مورد سیستم سرمایش و گرمایش

باسلام و وقت بخیر … ببخشید در مورد انتخاب بهترین سیستم سرمایش و گرمایش برای شهر اصفهان سوال داشتم، با توجه به این که اقلیم شهر اصفهان گرم وخشک می باشد ، برای سیستم سرمایش و گرمایش یک ساختمان آموزشی (مدرسه) 2 طبقه  با متراژ حدود 2500 متری در شهر اصفهان بین سیستم فن کویل و چیلر (یا مینی چیلر) و کولر آبی و برای سیستم گرمایش رادیاتور شما کدام را مناسب تر میدانید؟ و ببخشید آیا سیستم های ترکیبی چون VRF و یا CHP  برای سرمایش و گرمایش در اصفهان مناسب هستند؟

ممنون می شوم لطفاً اگر امکان دارد در مورد تعیین بهینه ترین سیستم سرمایش و گرمایش در ساختمان آموزشی موردنظر من را راهنمایی بفرمایید؟ سپاسگزارم .

در نهایت بازه COP رادیاتور و کولر آبی را معمولاً چه عددی باید در نظر گرفت؟ …. ممنون می شوم اگر امکان دارد من را در این حوزه راهنمایی بفرمایید … سپاسگزارم.

 پاسخ 

با سلام

در درجه اول، در دوره DETAILED HVAC به طور کامل در خصوص نحوه ی انتخاب سیستم تهویه مطبوع بهینه توضیح داده شده است.

با توجه به نوع کاربری (مدرسه)، اقلیم (گرم و خشک)، مساحت ساختمان (2500 متر)، تعداد طبقات (2)، پیشنهاد بنده سیستم کولر آبی (بر هر 1 الی 3 فضا یک دستگاه) به همراه رادیاتور می باشد. با توجه به نیاز آبگرم بهداشتی (سرویس های بهداشتی و …) یک موتورخانه مرکزی برای تامین آبگرم رادیاتور و تولید آبگرم بهداشتی در نظر گرفته شود. 

البته در انتخاب سیستم می بایست به شاخص های دیگری از جمله تعداد کلاس ها، تعداد نفرات، مقدار هوای تازه مورد نیاز، نقشه معماری ساختمان و … نیز توجه داشت. با توجه به اقلیم و کاربری، استفاده از فن کوئل به همراه چیلر تراکمی هوا خنک به نظر انتخاب مناسبی نخواهد بود.

سیستم VRF هم می تواند انتخاب مناسبی باشد در صورتی که امکان تامین گرمایش از طریق Heat Pump وجود داشته باشد. باید توجه داشته باشید که برای تامین آبگرم بهداشتی در این حالت باید سیستم جداگانه ای در نظر بگیرید. 

استفاده از سیستم Combined Heat & Power در این کاربری با توجه به اینکه احتمالا ژنراتور و به طور کلی انرژی Wast وجود ندارد، توجیه فنی و اقتصادی ندارد.

راندمان سیستم گرمایش (رادیاتور) تا حد زیادی به راندمان بویلر بستگی دارد که برای افزایش آن می توانید از بویلرهای چگالشی استفاده کنید. راندمان کولرهای آبی هم تا حد زیادی به کیفیت مبدل تبخیری بستگی دارد که برای افزایش راندمان آن می توانید از کولرهای مجهز به پد سلولوزی استفاده کنید. 

پیروز باشید.

بهنام آسایش

باسلام …. خیلی ممنون استاد …. واقعاً لطف کردید