بلاگ

سیستم‌های نور گذر با ذرات معلق (SPD)

سیستم‌های نور گذر با ذرات معلق (SPD)

نویسنده: نوید احمدی   |   دسته بندی: شبیه سازی اجزای ساختمان   |   تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1399

شیشه ها به عنوان یکی از مهمترین بخش های ساختمان تاثیر بسزایی در بارهای حرارتی وارده بر ساختمان دارند. به همین جهت توجه به عملکرد آنها و کنترل میزان تابش عبوری از آنها از اهمیت بالایی بر خوردار می باشد.  به همین جهت در ادامه ی پست های قبلی در این قسمت یه بررسی عملکرد شیشه های سیستم‌های نور گذر با ذرات معلق (SPD)  به عنوان یکی از زیر شاخه های شیشه های هوشمند فعال می پردازیم. در ادامه با تیم آپگرین گرید همراه باشید.

سیستم‌های نور گذر با ذرات معلق (SPD)

این سیستم‌ها متشکل از دو لایه از شیشه می‌باشند که در بین آنها لایه‌ی لمینت شده‌ی نازکی از ذرات معلق (مانند تیغه‌های غوطه‌ور شده در یک مایع) قرار دارد که بین دو لایه‌ی نازک رسانای الکتریکی شفاف پلاستیکی قرار دارند. زمانی که ولتاژ بین دو لایه‌ی رسانا اعمال می‌شود، تیغه‌های ذکر شده به نحوی در یک ردیف قرار می‌گیرند، که نور به راحتی می‌تواند از بین آنها عبور کند. زمانی که این ولتاژ قطع می‌شود، این تیغه‌ها به صورت تصادفی در لایه‌ی ذکر شده پخش می‌شوند و درنتیجه اجازه‌ی عبور به نور خورشید را نمی‌دهند. در این حالت شیشه به صورت تیره یا کدر به نظر می‌رسد و به این ترتیب می‌تواند میزان نور و حرارت عبوری از شیشه را کنترل کنند. این نوع شیشه‌ها علاوه بر اینکه قادرند تا ۹۹ درصد از تابش در بازه‌ی طیفی مرئی را مسدود نمایند بلکه به عنوان مانعی در برابر نور فرا بنفش نیز عمل می‌کنند. 

مقدار VT در این شیشه‌ها بین ۶۵ تا ۰.۵ درصد و مقدار SHGC آنها بین ۰.۵۷ تا ۰.۰۶ متغیر می‌باشد. زمان تغییر بین حالت‌های مختلف در این شیشه تا چند ثانیه می‌باشد. داشتن زمان کوتاه برای تغییر حالت، قابلیت کنترل توسط کاربر و اینکه این سیستم در حالت خاموش خود، حالت کدر به خود می‌گیرد، این سیستم‌ها برای بسیاری از کاربری‌ها از ساختمان تا صنعت هوانوردی مناسب می‌سازد. همچنین رنگ‌هایی که در حالت خاموش، این سیستم‌ها به خورد می‌گیرند عبارت‌اند از: تیره (کدر)، آبی و خاکستری می‌باشد. 

این سیستم برای تغییر حالت خود نیاز به ۱۰۰ ولت جریان متناوب دارد. توان مورد نیاز برای تغییر حالت در این سیستم‌ها برابر ۵ وات بر متر مربع می‌باشد و توان لازم برای حفظ حالت شفاف در این سیستم‌ها برابر ۰.۵۵ وات بر متر مربع می‌باشد. 

 


برچسب ها

  • VT
  • شیشه ی هوشمند
  • سیستم‌های نور گذر با ذرات معلق (SPD)
  • تابش
  • میزان شفافیت
  • SHGC

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه شما

برای ثبت دیدگاه لطفا وارد وبسایت شوید.