بلاگ

سیستم تهویه مطبوع VRF

سیستم تهویه مطبوع VRF

نویسنده: حامد مصلحی   |   دسته بندی: سیستم تهویه مطبوع   |   تاریخ انتشار: 03 شهریور 1400

معرفی سیستم تهویه مطبوع VRF

نسل جدید مولتی اسپیلت ها , مولتی V می باشد. استفاده از تکنولوژی اینورتر و قابلیت تنظیم دبی سیال مبرد متناسب با بار بروذتی و حرارتی مورد نیاز در مولتی V  موجب صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی در پروژه های بزرگ تهویه می شود سیال مبرد مورد استفاده در ملتی V از نوع گاز R410A و سازگار با محیط زیست می باشد. مجموعه ای از مشخصات فوق موجب شده در حال حاضر سیستم های مولتی V بهترین گزینه برای طراحی و اجرای تهویه مطبوع پروژه های بزرگ ساختمانی, خصوصا سازه های مرتفع باشد. در طراحی سیستم مولتی V استفاده بهینه از انرژی , کاهش هزینه کارکرد, محافظت بیشتر از محیط زیست, قابلیت اتصال به Eco-v , سیستمهای کنترل، BMS ,  عدم نیاز به موتورخانه, هزینه پایین نگهداری و طراحی مدرن و راحتی هر چه بیشتر مصرف کننده در نظر گرفته است.

تصویری از کندانسور سیستم تهویه مطبوع VRF

تفاوت سیستم VRF با کولر گازی

کولرهای گازی چند پنله یا همان مولتی اسپلیت ها سیستمهایی هستند که یونیت خارجی (کمپرسور و کندانسور) آن به بیش از دو پنل داخلی متصل می شود در صورتی که در کولرهای گازی یا همان اسپلیت ها بازای یک یونیت خارجی فقط می توانیم یک یونیت داخلی به آن متصل کنیم.

در این سیستم ها از فناوری اینورتر جهت کنترل جریان مبرد استفاده می شود تا کاربر٬ هنگام استفاده از یک یونیت داخلی فقط هزینه تهویه فضای مورد استفاده را بدهد به این معنا که کمپرسور بنا به ظرفیت درخواستی کاربر تغییر ظرفیت می دهد و با تنظیم دور موتور و جریان متغییر مبرد سریعا ظرفیت را کنترل می کند.

استفاده از یک واحد کندانسور خارجی و چندین واحد اواپراتور داخلی

مزایای سیستم VRF نسبت به کولر گازی

  • - دارای کمپرسور روتاری اینورتر
  • - کاهش ۴۰% هزینه برق نسبت به مدل های معمولی
  • - وجود کنترلر ترموستاتی جداگانه برای هر یونیت داخلی
  • - اتصال به پنل های داخلی متفاوت: دیواری٬ داکت٬ کاست٬ سقفی زمینی
  • - قابلیت اتصال یونیت های داخلی با بیش از ۱۳۰% ظرفیت یونیت خارجی
  • - اشغال فضای خارجی بسیار کمتر نسبت به مدل های مرسوم بعلت وجود تنها یک کمپرسور به جای چندین کمپرسور
اشغال جای بسیار کم نسبت به سیستم های دیگر

سیکل کاری سیستم VRF

سیکل کاری مولتی اسپلیت ها همانند سیکل اسپلیت ها می باشد با این تفاوت که در مولتی اسپلیت ها چند اواپراتور (یونیت داخلی) داریم و جریان مبرد بین این یونیت ها تقسیم می شود.

اسپلیت ها بر اصل سیکل های تبرید کار می کنند که از چهار بخش کلی تشکیل شده اند:کمپرسور-کندانسور-اواپراتور-لوله مویین یا شیر انبساط.مبرد فشار پایین در اواپراتور(یونیت های داخلی) حرارت محیط را جذب می کند و از مایع به گاز تغییر فاز می دهد گاز مبرد وارد کمپرسور(قلب سیستم) شده و فشرده می شود و دما و فشارش افزایش می یابد تا در کندانسور(یونیت خارجی) گرمای جذب شده از محیط داخل را به کمک فن به هوای بیرون منتقل کند و با تغییر فاز از گاز به مایع تبدیل شود این مایع به کمک لوله مویین یا شیر انبساط فشار و دمایش باز هم کاهش می یابد تا توانایی جذب حرارت در اواپراتور(یونیت های داخلی) را داشته باشد و این سیکل پیوسته تکرار می شود. 

سیکل کاری سیستم VRF

موارد استفاده از سیستم های چند گانه VRF

  • - برای مساحت های ۳۰ تا ۱۵۰ متر مربع
  • - سازه هایی که چند بخش مجزا جهت تهویه نیاز دارند
  • - سازه هایی که برق سه فاز ندارند
  • - صرفه جویی ۴۰% در هزینه ی مصرف برق
  • - سازه هایی با ارتفاع تا ۳۰ متر( در ظرفیت ۴۵۰۰۰btu/h ).(اسپلیت ها محدودیت ارتفاع دارند. معمولا بین ۵ تا ۱۵ متر)
  • - نیاز به گرمایش از برق در دماهای تا منفی پانزده درجه سانتیگراد

مصرف برق سیستم های VRF

مولتی اسپلیت های جدید تماما اینورتر دار هستند و مصرف برق شان از مدل های معمولی بسیار پایین تر است به عنوان مثال مصرف برق مولتی اینورتر دایکین در ظرفیت ۳۰۰۰۰btu/h (چهار پنل داخلی) در حالت سرمایش ۲٫۲ kw/h می باشد که این میزان مصرف در حالت بار کامل کمپرسور بدست آمده(چهار پنل داخلی همزمان روشن) که در حالت استفاده ی نرمال از این مقدار نیز پایین تر می آید.

شرایط عملکردی سیستم های VRF از نظر دما

در برندLG  سرمایش(سرمایش توسط یونیت های داخلی) تا رسیدن دمای محلی که کندانسور نصب شده به ۴۶ درجه سانتیگراد با ظرفیت ۱۰۰% کمپرسور انجام می پذیرد و گرمایش(گرمایش توسط یونیت های داخلی) از منفی ۱۵ درجه سانتیگراد(دو مدل تا منفی ۱۰ به کاتالوگ مراجعه شود) تا ۲۴ درجه سانتیگراد با ظرفیت ۱۰۰% کمپرسور ادامه خواهد داشت. در برند توشیبا سرمایش(سرمایش توسط یونیت های داخلی) تا رسیدن دمای محلی که کندانسور نصب شده به ۴۳ درجه سانتیگراد با ظرفیت ۱۰۰% کمپرسور انجام می پذیرد و گرمایش(گرمایش توسط یونیت های داخلی) از منفی ۱۰ درجه سانتیگراد تا ۲۴ درجه سانتیگراد با ظرفیت ۱۰۰% کمپرسور ادامه خواهد داشت.

قابلیت تصفیه هوای در سیستم های VRF

تمام یونیت های داخلی حداقل مجهز به یک نوع فیلتر معمولی متداول قابل شست و شو می باشند که بسته به آلودگی هوای محیط کاربری باید بین پانزده روز تا یک ماه یکبار شسته شوند. ولی فیلترهایی جهت تصفیه کاربردی تر هوا نیز وجود دارند که بصورت سفارشی روی یونیت داخلی نصب می شوند.

به تعدادی از این فیلترها در ذیل اشاره شده است:

  • فیلتر الکترواستاتیکی: هوای آلوده به ذرات معلق از میان یک میدان الکترواستاتیکی قوی عبور می کند و ذرات آن دارای بار منفی می شوند٬ این ذرات باردار از میدان الکترواستاتیکی دیگری عبور داده می شوند و ذرات منفی جذب ذرات مثبت شده و هوا از ذرات معلق تصفیه می شود. مناسبترین نوع فیلتر در صنایع تهویه خانگی این نوع فیلتر می باشد.
  • فیلتر های دیگری نیز از قبیل فیلتر یون نقره (از بین بردن باکتری ها)٬ فیلتر یونساز ٬ فیلتر بیولوژیک٬فیلتر ویتامین c و…. وجود دارند که کمتر از آنها استفاده می شود.

کاربرد اینورتر در اسپلیت های Multi-V

 اینورتر یا مبدل برق٬ کار تبدیل برق متناوب شهری(AC  ) به برق مستقیم DC) ) را انجام می دهد تا با تغییر فرکانس برق مستقیم بتواند دور موتور(کمپرسور) و دبی مبرد را کنترل کند و با توجه به تعداد پنلی(پنل داخلی) که همزمان استفاده می شوند از ظرفیت کمپرسور استفاده شود و کاربر هزینه ی برق اضافی(نسبت به حالتی که کمپرسور با تمام ظرفیتش کار می کند) پرداخت ننماید.

قابلیت کنترل رطوبت در سیستم های VRF

تمامی کولرهای گازی اسپلیت و مولتی اسپلیت رطوبت زدایی انجام می دهند. هوای گرم و مرطوب در برخورد با سطح سرد تولید رطوبت می کند ٬ به همین علت است که کولرهای گازی در تابستان (از طریق یونیت داخلی) رطوبت تولیدی را از طریق لوله درین به خارج از محیط تخلیه می کنند ٬ هوای گرم و مرطوب اتاق در برخورد با کویل های سرد اواپراتور(یونیت داخلی) رطوبت خود را تا حدی از دست می دهند که این مقدار رطوبت دفع شده به مقدار رطوبت نسبی و دمای هوای محیط ارتباط مستقیم دارد.

 

 

 



 

 

 

 

 

برچسب ها

  • VRF
  • وی ار اف
  • تهیه مطبوع
  • داکت اسپلیت

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه شما

برای ثبت دیدگاه لطفا وارد وبسایت شوید.