بلاگ

دستگاه های نور روز لوله ای غیر فعال و فعال

دستگاه های نور روز لوله ای غیر فعال و فعال

نویسنده: حامد مصلحی   |   دسته بندی: انرژی تجدیدپذیر   |   تاریخ انتشار: 23 فروردین 1401

دستگاه های نور روز لوله ای غیر فعال 

نوع غیرفعال TDD ها عمدتاً همانطور که در بالا توضیح داده شده است، اجزای نورگیر هسته ای هستند که با یک لوله  طولی جفت شده اند، که با یکی از انواع سطوح بازتابنده پوشانده شده است، که با نوعی عدسی در پایین پایان می یابد. معمول است که TDD های غیرفعال صرفاً نور را از ارتفاع سقف به فضای پایین تر بالای زمین منتقل می کنند تا از "هدر رفتن" نور طبیعی در فضاهای زیاد استفاده نشده جلوگیری کنند. 

بسیاری از اوقات این سیستم‌های غیرفعال با نوعی نور الکتریکی و حسگرهای نور جفت می‌شوند تا سطح روشنایی برنامه‌ریزی شده را در فضای زیر حفظ کنند. افزودن این سیستم های غیرفعال به سیستم های روشنایی الکتریکی حسگر می تواند امکان کاهش اندازه سیستم روشنایی موجود را فراهم کند.

SUNPIPE®

این سیستم مفهوم انرژی تجدیدپذیر را با انعکاس نور خورشید و نور معمولی روز، از طریق یک لوله آلومینیومی پایه نقره ای خالص، به حداکثر می رساند. یک گنبد بالای پلی کربنات تثبیت شده با اشعه ماوراء بنفش، لوله نور را در برابر نفوذ گرد و غبار می‌بندد، و یک لایه شفاف یا پخش‌کننده عقیق ساده در سطح سقف، نور را به طور یکنواخت در اتاق یا فضای زیر پخش می‌کند. سیستم Sunpipe در هر دو شرایط آفتابی و ابری و حتی در هنگام بارندگی بسیار موثر است. عملا هیچ محدودیتی برای طول Sunpipe یا تعداد خم های قابل استفاده وجود ندارد، اگرچه کاهش عملکرد تجربه خواهد شد، Sunpipe دارای 10 سال ضمانت است. 

Sunpipe 

دستگاه های نور روز لوله ای فعال

مانند نسخه فعال نورگیرها، TDD های فعال از طیف وسیعی از دستگاه ها برای ردیابی مسیر خورشید استفاده می کنند و سپس دستگاه های مکانیکی مختلف را در سیستم تنظیم می کنند تا انتقال نور را در یک فضا به حداکثر برسانند. TDD های فعال باعث می شوند که نور روز به طور مداوم و یکنواخت در طول روز ارائه شود. به طور معمول، برای تامین انرژی اجزای فعال TDD ها، پنل های خورشیدی کوچک در گنبد گنجانده می شود. سیستم‌های فعال همچنین با روشنایی و کنترل‌های الکترونیکی جفت می‌شوند تا زمانی که نور خورشید مورد نیاز در دسترس نیست، نور ثابتی را ارائه کنند.

برای جلوگیری از خنثی کردن هرگونه کاهش مصرف برق با این فناوری، بررسی این موضوع مهم است که هرگونه معرفی TDD به یک تأسیسات باعث افزایش تقاضا برای سیستم های HVAC نمی شود. همانند نورگیرها، استفاده از کنترل‌های دمایی خودکار و دستی می‌تواند به کنترل میزان نور طبیعی وارد شده به فضا و هرگونه تأثیر حرارتی منفی وارد شده توسط TDD کمک کند. با این حال، بسیاری از TDD ها دارای مواد عایق در اطراف نصب و لعاب روی گنبد هستند تا از انتقال حرارت جلوگیری کنند. چندین تولید کننده گزینه های اضافی را برای آب و هوای سرد یا مناطق با باد شدید برای محافظت بیشتر ارائه می دهند. هنگامی که TDD ها به درستی طراحی، اجرا و نصب شوند، وقتی با کنترل های دما و نور مناسب جفت شوند، می توانند وسیله ای برای رساندن نور طبیعی به فضاهای داخلی و در عین حال کاهش انرژی مصرف شده توسط روشنایی تاسیسات بدون افزایش استفاده از سیستم های HVAC ارائه کنند.

Spectralight® Infinity Tubing 

نور جذب شده از طریق لوله های ساخته شده از بازتابنده ترین مواد جهان حرکت می کند و روشنایی را حتی در اطراف گوشه ها حفظ می کند. فناوری یکپارچه خورشیدی-الکتریک. انرژی شبانه هوشمند جدید را تولید و ذخیره می کند. نور طبیعی زیبا و پراکنده از طریق وسایل شیک برای حداکثر راحتی بصری و زیبایی، با گزینه‌هایی برای روشن‌کردن، کاهش نور، تهویه و حتی روشنایی شبانه هوشمند ارائه می‌شود.

کلکتور/ متمرکز کننده خورشیدی

برخلاف دو طرح اصلی دیگر که مورد بحث قرار گرفت، هیچ تمایزی بین متمرکز کننده های خورشیدی فعال و غیرفعال وجود ندارد زیرا معمولاً همه آنها شامل اجزای ردیابی هستند که حرکت می کنند و اجزای ثابتی که نور را به ناحیه مشخص شده هدایت می کنند.با توجه به هزینه آنها و طراحی سفارشی مورد نیاز برای هر کاربرد، کلکتورهای خورشیدی/ متمرکز کننده های خورشیدی حوزه ای از دریافت نور روز هستند که تعداد کمی با آن آشنا هستند.یک متمرکز کننده مشخصه یک ظرف سهموی بازتابنده است که ناحیه بزرگی از تابش خورشیدی را به یک نقطه کوچک هدایت می کند. کلکتورها یا متمرکز کننده ها را می توان بر روی سقف یا حتی یک دیوار جانبی نصب کرد. برخی از طرح ‌ها اجازه می‌دهند که واحدها در بین طبقات ساختمان نصب شوند تا نور طبیعی در اعماق هسته ساختمان پخش شود. 

کلکتور خورشیدی ممکن است با استفاده از ردیابی خورشیدی یک یا دو محوره بیشتر شود. پس از جمع‌آوری و انتقال از طریق لوله‌ها یا کابل‌های فیبر نوری، نور به وسیله یک یا چند وسیله انتشار به داخل ساختمان توزیع می‌شود. این سیستم‌ها معمولاً مساحت بزرگ‌تری را نسبت به سایر سیستم‌های روشنایی روز پوشش می‌دهند و عموماً پیچیده‌تر و گران‌تر هستند. اندازه بزرگ، هزینه بالا و پتانسیل خروجی لومن بالا معمولاً برای کاربردهای تجاری و صنعتی جذابیت بیشتری دارد.

متمرکز کننده های خورشیدی معمولاً حداکثر طول انتقال نور 25 متر دارند. اجزای انتقال نور یا کابل‌های مورد استفاده در این طرح‌ها معمولاً به وسایلی ختم می‌شوند که تا حد زیادی شبیه وسایل داخلی معمولی هستند. این وسایل با ظاهر سنتی امکان ادغام آسان با طرح های روشنایی الکتریکی را فراهم می کنند. به دلیل طراحی و اتکای آنها به لوله ها، آینه ها و کابل های فیبر نوری، کلکتورهای خورشیدی یا متمرکز کننده ها امکان کاهش نور و عملکرد روشن/خاموش را آسان تر می کنند. این ادغام امکان کنترل دقیق سطوح نور و ادغام ساده تر حسگرهای سطح نور را در طرح ها فراهم می کند. 

4-1. در بازار کلکتور/تمرکز خورشیدی، دو نوع سیستم وجود دارد: 

1. بازتابی یا انعکاسی

2. انکساری یا متمرکز کننده

برچسب ها

  • روشنایی طبیعی
  • طراحی روشنایی نور
  • نور روز
  • natural lighting design
  • daylighting
  • دستگاه های نور روز لوله ای غیر فعال
  • SUNPIPE
  • متمرکز کننده خورشیدی
  • دستگاه های نور روز لوله ای فعال

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه شما

برای ثبت دیدگاه لطفا وارد وبسایت شوید.