بلاگ

تجهیزات مکمل حرارت  دودکش (بخش دوم)

تجهیزات مکمل حرارت دودکش (بخش دوم)

نویسنده: بهنام آسایش   |   دسته بندی: سیستم تهویه مطبوع   |   تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1401

نکات اجرایی دودکش‌ها

1. شکل زیر چگونگی اجرای دودکش، درصورت وجود یا عدم وجود مانع در شعاع سه متری دودکش را نشان می‌دهد. ارتفاعات نشان داده شده در این شکل، بدون درنظرگرفتن ارتفاع کلاهک دودکش است. ضمناً فاصله‌های انتهای دودکش‌های نشان‌داده‌شده در این شکل، حدّاقلِ فاصله‌های ایمن را نشان می‌دهند. درصورت لزوم، با توجّه به جهت باد و چگونگی استقرار ساختمان‌های مجاور، ممکن است این فاصله‌ها را افزایش داد.

جزئیات فاصله انتهای دودکش (برگرفته از نشریه 2-6-128)

2. انتهای دودکش در محل نصب کلاهک باران‌گیر باید حدّاقل یک متر از کف بام و 60 سانتی‌متر از هر مانع در فاصلة سه متریِ اطراف دودکش بالاتر باشد.

جزئیات فاصله انتهای دودکش (برگرفته از نشریه 2-6-128)

3. اگر دودکش به‌هردلیل از دیوار نمای ساختمان خارج شود، می‌باید با رعایت فاصلة ایمن، و نصب بست‌های فولادی مناسب، انتهای دودکش را حدّاقل تا 60 سانتی‌متر بالاتر از جان‌پناهِ بام بالا برد.

جزئیات فاصله انتهای دودکش (برگرفته از نشریه 2-6-128)

4. در شکل زیر الگوی جریان باد در اطراف دودکش، در دو حالت رعایت فاصلة استاندارد، و عدم رعایت آن آمده است. همان‌گونه که در این شکل دیده می‌شود، اگر ارتفاع دودکش از مانعی که در شعاع کمتر از سه متری آن قرار دارد به‌میزانِ حدّاقل 60 سانتی‌متر بالاتر نباشد، و یا محلّ دودکش در پشت‌بام در مجاورت جان‌پناه‌ها، دیوارها و نظایر آن‌ها باشد، وزش باد موجب آن می‌شود که در پشت مانعی که دودکش در آنجا قرار دارد، یک جریان چرخشی یا برگشتی اتفاق بیافتد، و درنتیجه، جریان باد به داخل دودکش نفوذ کند.

5. فاصلة ایمنِ دودکش از مصالح نسوختنی 10 سانتی‌متر، و از مصالح سوختنی 15 سانتی‌متر است.

6. سطح مقطع دودکش در ساختمان نباید کوچکتر از سطح مقطع دودکشِ دیگ باشد.

7. دودکش با مکش طبیعی، می‌باید تا حدّ امکان در مسیر قائم امتداد یابد، و اگر در مسیر قائم دو خم لازم شود، شیب قسمت بین دو خم نباید با خط قائم زاویه‌ای بیشتر از 45 درجه داشته باشد.

8. فاصلة دیگ تا دودکش قائم باید حتّی‌الامکان کمترین طول مسیر را داشته باشد.

9. عبور دود از دودکش معمولاً همراه با سروصدا است. لذا ترجیحاً نباید دودکش را از فضاهای مسکونی داخل ساختمان (نظیر آشپزخانه، هال، و نظایر آن‌ها) عبور داد. این دودکش‌ها می‌باید حتّی‌الامکان از راهروها و فضاهای مشابه عبور کند.

10. عبور دودکش از اتاق‌های خواب و سرویس های بهداشتی مجاز نیست. عبور دودکش از اتاق‌های خواب فقط درصورتی مجاز است که از شافت استفاده شود.

جزئیات عبور دودکش از ضخامت سقف و بام با مصالح نسوختنی (برگرفته از نشریه 2-6-128)
کلاهک باران گیر دودکش (برگرفته از نشریه 2-6-128)

برچسب ها

  • دودکش
  • دودکش یک‌جداره
  • دودکش دوجداره
  • سطح مقطع دودکش

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه شما

برای ثبت دیدگاه لطفا وارد وبسایت شوید.