علی ردایی
علی ردایی

ابهام در مورد برخی تنظیمات بخش DHW و تجهیزات موجود در هر فضا

با سلام 

- در رابطه با میزان آب گرم مصرفی ، در مبحث 19 به 50 لیتر در روز به ازای هر نفر اشاره شده که طبق توضیحات راهنمای نرم افزار برای تبدیل به واحد موجود در دیزاین بیلدر ، باید بر تراکم ساکنان تقسیم شود . آیا این رویه برای تمام زون های مصرف کننده آب گرم در یک واحد موجود در آپارتمانی مسکونی باید اعمال شود یا این توصیه بصورت سقف حداکثر 50 لیتر مصرف آب گرم برای هر نفر در کل یک واحد مسکونی قابل تفسیر هست و این نرخ مصرف برای هر فرد ، بین فضاهای مصرف کننده موجود در هر واحد باید تقسیم شوند ؟

- معمولاً  چه رویکردی برای تعریف برنامه زمانی برای این قبیل موارد که یک مقدار مشخص مصرف روزانه فرض یا توصیه شده و درصد وزنی برای این مقدار در ساعت مختلف روز مشخص نشده یا در دسترس نیست ، مناسب هست ؟

- در رابطه با میزان مصرف تجهیزات خانگی در مبحث 19 عنوان شده که : " میزان متوسط توان تجهیزات خانگی در 24 ساعت روزانه به طور متوسط 4 وات بر متر مربع  در نظر گرفته شود " . آیا باید این جمله بصورت تعریف این مقدار بعنوان Gain و انتخاب برنامه زمانی on24/7 تفسیر بشه ؟

-  برای سه کمیت مربوط به ضرایب هدر رفت انرژی تجهیزات خانگی در نظر گرفتن چه مقادیر پیش فرضی مناسب هست با توجه به عدم دسترسی به این اطلاعات ؟

 پاسخ 

ضرایب هدر رفت انرژی تجهیزات خانگی رو روی دیفالت نرم افزار قرار بدین.

تحلیلتون در مورد Gain تجهیزات درست هست و همونطور وارد کنین دقیقا

برای مصرف اب گرم در سطح بیلدینگ به ازای تعداد افراد مصرف اب گرم رو حساب کنین و بعد تقسیم بر زیربنای کل ساختمان کنین و عدد رو وارد کینن

ممنونم جناب مصلحی ، در رابطه با تعریف سیستم روشنایی حین استفاده از دیزاین بیلدر برای ممیزی یا شبیه سازی ساختمان های احداث شده هم نکته ای برام مبهم بود . زمانیکه در فضایی نوع قرارگیری لامپ ها در سقف متفاوت هست ( بعنوان مثال ترکیب حالت Suspended و Recessed - مثلا" ترکیب لوستر و چراغ هالوژن - ) باید با استفاده از پارتیشن مجازی این تفاوت اعمال بشه یا تاثیر این مسئله در نتایج کلی شبیه سازی چندان محسوس نیست ؟

خیلی تغییر زیادی در نتایج نداره. چون ما مجبور به انتخاب یک گزینه فقط برای لامپ در هر فضا هستیم.

آقای مصلحی در رابطه با برنامه کاری که برای DHW باید تعریف بشه ، توضیحات راهنمای نرم افزار برام مبهم بود . نمونه برنامه زمانی که در دسته بندی ASHRAE برای کاربری های مختلف وجود داشت و ترکیب های مختلف برنامه زمانی با درصد وزنی مختلف تست کردم اما در نتایج شبیه سازی سهم انرژی مصرفی برای تامین آب گرم نسبت به سایر موارد بشدت بالاست

سلام

برنامه زمانی رو مطابق با حضور افراد بذارید

میزان مصرف در روز رو درتب اکتیویتی درست وارد کنین. یعنی مصرف در روز تقسیم بر زیربنا

تا نتایج درست بشه

ممنون جناب مصلحی ، با توصیه شما مصرف انرژی تامین آب گرم مصرفی تعدیل شد . فقط بالا بودن سهم انرژی مورد نیاز برای تامین آب گرم یا تجهیزات موجود در ساختمان برای منطقه ای با اقلیم معتدل (مثل شمال کشور) طبیعی هست ؟

چون امکان دسترسی به قبوض ساختمان فراهم نبود میانگین مصرف 3 سال اخیر مشترکین برق و گاز خانگی در محل مطالعه به عنوان مبنای صحت نتایج شبیه سازی (برای حالت پایه ) انتخاب کردم ولی رسیدن به این حدود بخصوص مصرف گاز با ست پوینت و cop مجاز یا توصیه شده میسر نیست

سلام

مصارف بر اساس تجهیزات و برنامه زمان بندی باید منطبق بر قبوض بشه.

تنها راه حل اعتبار سنجی همینه

د رنهایت مقایسه و درصد مصرف هر بخش در گاز و برق رو اینجا به اشتراک بذارید تا صحبت کنیم در موردش

با این اوصاف در صورت عدم دسترسی به قبوض ، رویه فعلی برای اعتبار سنجی درست نیست . 

سعی کردم حدالامکان داده های وارده براساس کتاب راهنما نرم افزار ، مبحث 19 و راهنمایی های شما باشه ولی با این نتایج زمانیکه براساس انرژی اولیه (با احتساب راندمان 30 درصد برق) میزان مصرف براساس مساحت فضای مسکونی محاسبه می کنم به حدود 270 کیلووات ساعت بر متر مربع میرسم (البته روی کاغذ با مبنا قرار دادن مصرف 3 سال اخیر مشترکین استان محل احداث ، با احتساب زیربنا فضای کنترل شده به حدود 400kwh/m2 رسیدم ) که با حدود انطباق با مبحث 19 در منطقه احداث(260KWH/M2 ) اختلاف چندانی نداره آنهم با وجود دیوار های با مقاومت حرارتی نچندان بالا و عدم در نظر گرفتن تاثیر ساختمان های مجاور و...

همین طور طبق توضیحات مبحث 19 میزان انرژی مصرفی تجهیزات ظاهراً در محاسبه انرژی مصرفی در واحد سطح نباید لحاظ بشه که با در نظر گرفتن این مسئله و اعمال برخی داده ها در سطح Building ، از طرفی هم مصرف نهایی پایین تر از سطح کنونی خواهد شد (با اعمال ست پوینت های پیشنهادی مبحث 19) هم با توجه به سهم پایین گرمایش و سرمایش از مصرف انرژی تاثیر مسائلی مثل عایق بندی و... چشم گیر نیست .

از طرفی تنها ابزاری که برای کاهش پیک انرژی مصرفی آب گرم به ذهنم میرسه تغییر cop سیستم گرمایش هست که طبق تجربه ای که در مورد میزان مصرف گاز برای گرمایش داشتم تاثیری که روی افزایش مصرف برای رسیدن به حدودی که مد نظرم داشتم ، کمتر از تغییر ست پوینت به بالاتر از 22 درجه بود .

شرمنده از موضوع تاپیک خیلی فاصله گرفتم

اگر کاربری ساختمان مسکونی هست نتایج غلط هست. چون مصارف تجهیزات برقی و گازی رو بسیار بیشتر از حد دیدین.

حدودا 3 تا 6 وات در هر متر مربع برای تجهیزات برقی و گازی ببینین


مصرف 4 ولت در هر متر مربع و بصورت برنامه on24/7 تعریف کردم.در مورد سایر موارد نتایج چطور ارزیابی می کنید جناب مصلحی؟

هفته اینده دو شنبه بعد فایلتونو از طریق تلگرام واسم بفرستید تا چک کنم.

09365980510

خیلی ممنون